آبشار و دهانه آتشفشان راین در کرمان ثبت ملی شدند ، خطر بهره برداری غیراصولی از دهانه های آتشفشانی راین ادامه دارد؟

به گزارش جعبه مهر، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کرمان از ثبت دو اثر طبیعی آبشار و دهانه آتشفشان راین در فهرست آثار ملی کشور اطلاع داد.

آبشار و دهانه آتشفشان راین در کرمان ثبت ملی شدند ، خطر بهره برداری غیراصولی از دهانه های آتشفشانی راین ادامه دارد؟

خبرنگاران: فریدون فعالی اظهار کرد: در همایش شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور که در شهر انزلی برگزار گردید، دو پرونده از استان کرمان پس از آنالیز و تأیید نهایی به ثبت ملی رسیدند.

او اضافه کرد: پرونده های مذکور در چند ماه اخیر تکمیل و به تهران ارسال شدند که خوشبختانه در همایش مذکور در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفتند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کرمان گفت: این آثار طبیعی پرجاذبه در کنار بافت تاریخی شهر راین و ارگ تاریخی آن و همچنین کوه هزار قرار دارند که منطقه راین را به یکی از مقاصد گردشگری حوزه جنوب شرق ایران تبدیل نموده اند.

او با بیان این که این استان دارای آثار طبیعی فراوانی همچون آبشارها، غارها، کوه های مرتفع، چشم اندازهای طبیعی و بکر و … است گفت: با ثبت این آثار در فهرست آثار ملی کشور می توان گام های بلندتری در جهت حفظ این آثار برداشت و زمینه جذب گردشگران با علایق ویژه را در استان کرمان فراهم ساخت.

فعالی اظهار داشت: لوح ثبت این دو اثر پس از طی تشریفات قانونی با امضای سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر و ابلاغ خواهد شد.

دهانه آتشفشانی راین را بشناسید

به گزارش خبرنگاران، دهانه آتشفشانی راین در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر راین در استان کرمان واقع است.

14 دهانه انفجاری در اطراف دهکده های قلعه حسنعلی، قلعه حیدر و توتک وجود دارد. محققان در ابتدا این دهانه ها را محل برخورد سنگ های آسمانی می دانستند اما پس از تحقیقات بیشتر، آنها را دهانه های آتشفشانی تشخیص دادند که بین 5000 تا 10000 سال قبل فعال بوده اند.

دهانه آتشفشانى به شکل هاى گرد و بیضى دیده مى شوند که بزرگترین آنها قطرى به اندازه 1200 متر و ژرفایى نزدیک به 300 متر دارد. در نزدیکى این دهانه ها روانه هایى به چشم مى خورند که نبود آثار فرسایشى چشمگیر، نشانه جوان بودن آن هاست. بزرگترین دهانه در این منطقه ریختى بسیار نزدیک به ریخت دهانه هاى برخوردى (impact craters) دارد.

منطقه قلعه حسنعلی در محل تلاقی سه گسل مهم که شاخه هایی از گسل نایبند، کوهبنان و کلمرد است قرار گرفته است.

گویوویچ 1973 برای اولین بار این کراترها را محل برخورد سنگ های آسمانی ذکر کرد، میلتون 1976 و سپس سبزه ای 1363 آنها را کراترهای آتشفشانی دانستند. این کراترها به طور عمده دایره ای و بندرت بیضی شکل هستند که در اکثر آنها سولفات سدیم و یا کلرور سدیم وجود دارد که متاسفانه با بهره برداری غیراصولی بسیاری از دهانه ها تخریب شده اند.

کراترها در سنگ های آتشفشانی ائوسن، آلگلومرای اولیگومیوسن و آبرفت های کواترنر تشکیل شده اند. از 14 کراتر منطقه فقط کراتر شماره 9 سنگ های ماگمایی جوان و الترابازیک بیرون ریخته است. قطر این دهانه آتشفشانی 1150 متر، ارتفاع لبه شرقی دهانه 2270 متر و ارتفاع لبه غربی دهانه 2335 متر است. نمک موجود در ته این کراتر از کیفیت و مرغوبیت بالای برخوردار است.

تصاویری از این دهانه آتشفشانی ثبت ملی شده را در زیر ببینید:

آبشار راین را بشناسید

آبشار رایِن آبشاری در دامنه های کوه هزار است. کوه هزار بلندترین قله استان کرمان است که ارتفاع آن 4501 متر برآورد شده است. گفته می گردد این کوه به دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون، هزار نامیده شده است. آبشار رایِن که در دامنه های این کوه واقع شده است از جاذبه های طبیعی گردشگری استان کرمان به شمار می آید.

این آبشار که به نام زر رود هم شناخته می گردد در 14 کیلومتری جنوب غربی راین و بر دامنه های جبهه شرقی کوه هزار فرو می ریزد. این آبشار از ریزش رودخانه ای پدید می آید که سرچشمه های آن در ارتفاعات بالادست و از دل دامنه ها و دیواره های برف گیر هزار همچون تاج خروس جریان می یابد.

آبشار راین طی 4 مرحله فرو می ریزد که مرحلهٔ اول 3 متر و پس از آن 4 متر، مرحله سوم از لبه پرتگاه تا نقطه ای که سنگ بزرگی در دیواره ها قفل شده و مرحله بعد ریزش از سنگ بزرگ تا کف سنگی حوضچه آبشار و پخش آب بر دیواره سنگی شیب دار و حرکت در لابه لای بیدها و کناره دیواره بلند سنگی است.

به دلیل وجود شیاری در محل ریزش آب، حرکت کردن در پشت آبشار و لذت بردن از خنکای ذرات آب تجربه ای مثال زدنی را برای گردشگران به وجود می آورد که این تجربه در زمستان تبدیل به یخ نوردی هیجان آور می گردد.

راستا اصلی صعود به قله هزار نیز از دامنه روبروی آبشار شروع می گردد. راستا حرکت تا ارتفاع 3200 متری در حاشیه رودخانه ادامه دارد و پونه ها و گل های وحشی طول راه را در بر گرفته اند. این صحنه یکی از زیباترین و شکوهمندترین راستاهای کوهپیایی استان کرمان را به وجود آورده است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: چمدان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2864

به "آبشار و دهانه آتشفشان راین در کرمان ثبت ملی شدند ، خطر بهره برداری غیراصولی از دهانه های آتشفشانی راین ادامه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار و دهانه آتشفشان راین در کرمان ثبت ملی شدند ، خطر بهره برداری غیراصولی از دهانه های آتشفشانی راین ادامه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید