برافروخته شدن آتش تنش میان الجزایر و مغرب

به گزارش جعبه مهر، دیپلمات مغربی با نامیدن الجزایر به عنوان سرزمین دشمن، آتش تنش میان دو کشور را شعله ور کرد.

برافروخته شدن آتش تنش میان الجزایر و مغرب

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الرای الیوم، مدیر کنسولگری مغرب در شهر وهران الجزایر با نامیدن این کشور به عنوان سرزمین دشمن سبب خشم گسترده الجزایری ها شد و بار دیگر آتش اختلاف و تنش را بین دو کشور را برافروخت.

با وجودی که احرضان بوطاهر فیلم ویدئویی که در آن الجزایر را کشور دشمن نامیده بود، ساختگی خواند، اما رسانه های الجزایری اعلام کردند کنسول(مدیر کنسولگری) مغرب در وهران با این سخن خود، تمام معیارهای دپیلماسی را زیر پای گذاشت و از حدود وظایفش خارج شد و این یک لغزش خطرناک برای دپیلماسی مغرب در الجزایر است.

به نوشته این روزنامه فرامنطقه ای ، از زمان استقلال مغرب (1956) و الجزایر (1965) از سلطه پاریس، این دو کشور با یکدیگر اختلاف داشتند، به طوری که در دهه 60 قرن گذشته آتش جنگ بین الجزایر و مغرب برافروخت شد. این جنگ به دلیل اختلافات مرزی رخداد و به نبرد الرمال معروف شد.

موضوع صحرای غربی از مهم ترین موضوعات چالش برانگیز بین مغرب و الجزایر محسوب می گردد. به نوشته روزنامه هسپرس چاپ رباط، رهبران جبهه پولیساریو در الجزایر مستقرند و این کشور از این جبهه حمایت می نماید.

مغرب ادعای مالکیت صحرای غربی را دارد و از سال 1975 تا به امروز اداره امور این صحرا را به عهده دارد. جبهه پولیساریو که متشکل از ساکنان صحرای غربی است و برای استقلال این منطقه علیه استعمار اروپایی و پادشاهی مغرب جنگیده معتقداست، سرنوشت صحرای غربی باید توسط ساکنان آن مشخص گردد. برهمین اساس، تفاهمنامه ای تحت نظارت سازمان ملل با رباط امضاء کرد تا همه پرسی استقلال و عدم استقلال این صحرا برگزار گردد. این درحالی است که بسترهای لازم برای برگزاری این همه پرسی فراهم نشده و آتش جنگ بین جبهه پولیساریو و ارتش مغرب همچنان خاموش است.

کشورهای شمال آفریقا طی چند سال گذشته بیشتر درگیر مسائل داخلی خود بودند. به همین دلیل، از ورود به اختلافات و چالش های منطقه ای پرهیز می کردند. الجزایر و مغرب هم از این موضوع مستثنی نبودند لذا روابط بین دو کشور طی سال های گذشته آرام بود و به تدریج به سمت عادی شدن پیش می رفت اما سخنان اخیر کنسول مغرب در شهر وهران بار دیگر مناسبات الجزیره با رباط را متشنج کرد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6169

به "برافروخته شدن آتش تنش میان الجزایر و مغرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برافروخته شدن آتش تنش میان الجزایر و مغرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید