جنگنده های روسی با قدرت مانور فوق العاده در حملات

به گزارش جعبه مهر، جنگنده سوخو-27 که مدرن ترین هواپیمای نسل چهارم موجود در دنیا است، یک جنگنده سنگین چندمنظوره با قدرت مانور بسیار بالاست که علاوه بر نیروهای هوا-فضای روسیه، در بیش از 30 کشور دنیا استفاده می گردد.

جنگنده های روسی با قدرت مانور فوق العاده در حملات

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی شبکه تلویزیون ازوزدا روسیه، جنگنده سوخو-27 روسی، مدرنترین هواپیما در دنیا محسوب می گردد که برای در اختیار دریافت رجحان کامل در آسمان، رهگیری هوایی و حمله به اهداف زمینی و زیر سطح آب طراحی شده است.

سوخو-27 ساخت اتحاد جماهیر شوروی و روسیه، یک جنگنده سنگین چندمنظوره با قدرت مانور بسیار بالا، از نسل چهارم جنگنده هاست که برای نخستین بار در اواخر دهه 1970 به هوا برخاست.

این جنگنده به لطف بار جنگی زیاد، نه تنها قادر به مبارزه در آسمان و رهگیری اهداف است، بلکه در هدف قرار دادن هر نوع هدف زمینی و زیر سطح آب نیز بسیار موثر عمل می نماید. نمونه های مدرن آن در خدمت نیروهای هوا-فضای روسیه و بیش از 30 کشور دنیا است.

تاکنون بیش از 800 فروند جنگنده سوخو-27 فراوری شده و بیش از ده مدل تغییر شکل داده شده از این نوع هواپیما طراحی و ساخته شده که آن را به یکی از مدرن ترین هواپیماهای دنیا تبدیل نموده است.

جنگنده تک خلبان سوخو-35، نمونه کاملاً اصلاح شده از جنگده سوخو-27 است که در نتیجه آن تغییرات داخلی چه در تجهیزات آن و چه در شکل و قدرت آن اجرا شده و بطور اساسی تقویت شده است.

علاوه بر آن، این جنگنده دارای دستگاه رادار بسیار قدرتمند، زرادخانه گسترده از تسلیحات نظامی راهنمایی شونده، از جمله موشک های دوربرد راهنمایی شونده توسط رادار است.

جنگنده سوخو-35 به دلیل مجهز بودن به موتور خاص، قادر به اجرای پروازهای درازمدت با سرعت ترانسونی، بدون روشن کردن فورساژ است. این جنگنده دارای کابین خلبان پیشرفته با یک نشانگر زاویه دید گسترده در شیشه جلوی کابین، سیستم های الکترونوری پیشرفته با افزایش دامنه تشخیص و قدرت ردیابی اهداف هوایی و زمینی است.

سوخو-30 یک جنگنده دو خلبانی چندمنظوره است. بر پایه مدل اصلاح شده آموزشی هواپیمای سوخو-27 طراحی و ساخته شده است.

در سایه ظهور ایستگاه رادار دارای آنتن فعال، امکان انتقال بعضی تجهیزات راداری هشدار دهنده اولیه در راهنمایی گروهی به جنگنده فراهم شده است. ضمن اینکه حضور یکی از این نوع هواپیماها، مزیت خاصی از لحاظ نبرد هوایی محسوب می گردد.

این جنگنده نخستین پرواز خود را در سال 1989 انجام داد و در سال 1992 فراوری انبوه آن آغاز شد. نمونه های اصلاح شده آن در حال حاضر در خدمت نیروهای هوا-فضای روسیه هستند.

جنگنده بمب افکن های سوخو-34 برای حملات به اهداف زمینی در عمق تاکتیکی-عملیاتی در شرایط درگیری نظامی سخت و مواجهه با سیستم های دفاع ضدهوایی در نظر گرفته شده است. قادر به نبرد با جنگنده های دشمن است.

پایه اصلی سوخو-34 ، همان نمونه جنگنده سنگین سوخو-27 است، ولی در آن تغییرات کاملاً اساسی اعمال شده است. نخستین تغییر آن است که خلبانان پشت سر یکدیگر قرار نداشته و در کابین در کنار هم می نشینند. این مسئله عمکرد و ارتباط آنها را تسهیل می نماید. این هواپیما بر اساس برنامه سه خط طولی ساخته شده که باعث می گردد تا ویژگی های خاصی در مانور این جنگنده بوجود آید.

در مقایسه با سوخو-27، میزان بار جنگی و سوخت این جنگنده افزایش یافته است. نخستین پرواز این ماشین پرنده در ماه آوریل سال 1990 انجام شد، ولی به خاطر دشواری های مالی در روسیه، آغاز فراوری آن تنها در سال 2008 ممکن شد.

جنگنده حامل سنگین سوخو-33 ، نمونه دونفره سوخو-27 است که برای دفاع از کشتی های ناوگان دریایی روسیه دربرابر حملات هوایی ساخته شده است، البته به خاطر بهره برداری از بار جنگی سنگین، قادر به حمله به اهداف زمینی و زیر سطح آب هم هست.

دارای دم افقی جلو، بال های تاشو، قلاب ترمز و سیستم جدید سلاح های راهنمایی شونده است. علاوه بر این، این هواپیما دارای مکانیزم بال متفاوت و همچنین موتورهای مدرن و پیشرفته با افزایش فشار است.

در آینده جنگنده های نسل پنجم سوخو-57 باید جایگزین جنگنده های مدل سوخو-27 در نیروهای هوا-فضای روسیه شوند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3911

به "جنگنده های روسی با قدرت مانور فوق العاده در حملات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگنده های روسی با قدرت مانور فوق العاده در حملات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید