حقایقی عجیب در مورد سرخ پوستان و بومیان قاره آمریکا ، بخش اول

به گزارش جعبه مهر، سرخ پوستان یا بومیان آمریکا

بومیان آمریکایی که به عنوان سرخ پوستان نیز شناخته می شوند، افرادی هستند که در سراسر قاره آمریکا به جز هاوایی قبل از کشف این سرزمین زندگی می کرده اند. بیش از 500 قبیله از این بومیان شناخته شده که بیش از نیمی از آن ها با هندی ها مرتبط می باشند. اصطلاح هندی های آمریکایی شامل برخی از بومیان آلاسکا می باشند در حالی که بومیان آمریکایی به سرخ پوستان و تمام قومیت های از این دست گفته می شود. منطقه هاوایی جزء یومیان آمریکا به شما نرفته و در سرشماری اقلیت های اقیانوس آرام قرار می گیرند. با خبرنگاران همراه شوید تا مطالب جالب توجهی را در مورد این بومیان بدانیم.

حقایقی عجیب در مورد سرخ پوستان و بومیان قاره آمریکا ، بخش اول

سرخ پوستان به کدام افراد گفته می شده؟

  1. اصطلاح بومیان آمریکایی به طور معمول به بومی های هاوایی یا بومیان آلاسکا اشاره نمی کند.
  2. برای بیشتر مردم بومی در ایالات متحده از اصطلاح هندی آمریکایی استفاده شده، در حالی که بیشتر مردم بومی کانادا را بومیان اولیه می گویند. بومیان آمریکا یا سرخ پوستان کلمه ای است که برای این افراد در هر دو کشور استفاده می شود.
  3. ایشی که از 1860 تا 1916 زندگی می نموده است به عنوان آخرین وحشی هندی شناخته می شود. او بیشتر زندگی خود را در خارج از فرهنگ مدرن زندگی کرد. یاهی از گروه یانا در اواخر دهه 1800 به دلیل طوفان طلای کالیفرنیا منقرض شدند. او پس از مرگ خانواده اش در بیابان زندگی می کرد و در سال 1911 مجبور شد از بیابان به شهر اوروویل (Oroville) برود. بعدها او در این شهر مورد مطالعه انسان شناسان قرار گرفت.
  4. درخت سکویا به افتخار رهبر چروکی نامیده شده زیرا به مردم بومی کمک می کرد تا بتواند الفبا را توسعه دهد.
  5. اصطلاح هندی های آمریکا زمانی به وجود آمد که کریستف کلمب فکر می کرد در هندوستان پیاده شده است. او مردم بومی را هندی نامید.

سرخ پوستان و نقش فرهنگ و زبان آن ها

  1. بومیان آمریکا و بومیان اولیه افرادی بودند که به زبان آلگونکویین (Algonquian) صحبت نموده و اولین کسانی بودند که با مهاجران انگلیسی ملاقات کردند. بنابراین بسکمک از کلمات انگلیسی به این زبان وارد شده است.
  2. نیمی از نام های ایالات متحده مانند آریزونا، کنتاکی، میسوری و … از کلمات آمریندین (Amerindian) گرفته شده است.
  3. بسکمک از واژه های بومی آمریکایی مانند چیلی، شکلات، گوجه فرنگی، سیب زمینی و … وارد زبان انگلیسی شده است.
  4. کلیسای مسیحی بر این باور است که بومیان آمریکا از خاورمیانه خارج شده و آن ها از قوم یهود بوده اند. بومیان آمریکایی در کتاب خود به نام مورمون (Mormon) به عنوان لامیناتس (Laminates) خوانده شده اند.
  5. قانون شهروندی اسنایدر در سال 1924 شهروندی کامل ایالات متحده را به بومیان آمریکا اختصاص داد. این قانون به دلیل اینکه هزاران بومی آمریکایی در جنگ جهانی اول خدمت نموده بودند اعمال شد.

تاریخچه سرخ پوستان و بومیان آمریکایی

  1. بومیان آمریکایی در حدود 12 هزار سال پیش از میلاد در قاره آمریکا زندگی می نموده اند. آن ها تنها یک ملت نبوده و دارای فرهنگ و زبانی غنی بوده اند. برخی از مورخان معتقد اند که مردم در بیش از 30 هزار سال پیش در آمریکای جنوبی زندگی می نموده اند.
  2. در اوایل دهه 1600 پنج قبیله که سابقا با یکدیگر دشمن بودند کنفدراسیونی به نام ایروکی را تشکیل دادند. این یک شورا بود که برای کسانی که آن ها را انتخاب نموده بودند تصمیم می گرفتند. با این حال زنان حق داشتند تا هر عضو این شورا را بازخواست کنند.
  3. بنجامین فرانکلین فکر کرد که می تواند یک دولت را با ایده کنفدراسیون ایروکی تاسیس نموده تا توسط مستعمرات انگلیس استفاده شود. عقابی که در سپر ایالات متحده وجود دارد همان عقابی است که به عنوان نماد ایروکی مورد استفاده قرار گرفته بوده است.
  4. قبایل چوکتو، چروکی، کریک، چیکاسو و سمینول، به دلیل حضور زودرس مهاجران سفیدپوست قبیله های پنج ملک شناخته می شود. آن ها به دلیل شباهت های فرهنگی خود با اروپایی ها مانند روستاها و مزارع برنامه ریزی شده متمدن تر شده و برخی از آن ها به اندازه ای ثروتمند بوده که حتی می توانستند برده داشته باشند.

قبایل سرخ پوستان و بومیان آمریکا

  1. یوتا بعدها به یوتس تغییر نام داد، افرادی که در دشت ها و نزدیک آبگیرها زندگی می نموده اند. اوکلاهما نیز از چوکتو اوکلاهما گرفته شده که به معنی مردم قرمز است.
  2. در ایالات متحده و کانادا دولت ها تلاش کردند تا فرهنگ ها و هویت بومیان آمریکا را از روش های نظامی و سازمان های مدارس شبانه روزی از بین ببرند.
  3. مردم نزپرسه (Nez Perce) به لوییس و کلارک کمک کردند تا بتوانند منطقه شمال غربی را کشف کنند. آن ها قایق ساخته و نقشه های رودخانه ها را جم آوری نموده تا بتوانند برای رسیدن به اقیانوس آرام کمک کنند.
  4. ساکاگاوه (Sacagawea) یک زن از لمهی شوشون (Lemhi Shoshone) بود که به عنوان مترجم و راهنما در سفر به لوییس و کلارک کمک می کرد.او بین سال های 1804 تا 1806 هزاران مایل را از داکوتای شمالی تا اقیانوس آرام طی کردند.
  5. برخی از قبایل داربست هایی را بر روی درختان ساخته تا بتوانند مرده های خود را برای محافظت از حیوانات وحشی روی آن ها قرار دهند تا زمانی که تجزیه شوند. مردم هورون بدن مردگان خود را درون یک تابوت قرار داده و تا 12 سال بعد و زمانی که بخواهند استخوان های آن را دفن کنند، آن را در بالای یک چوب بست می گذاشتند.

نحوه زندگی بومیان آمریکایی

  1. بومیان آمریکایی از تیغ جوجه تیغی به عنوان برس مو استفاده می نموده اند. گاهی اوقات یک چوب به شکلی درست برس داده شده و ساییده می شود تا به صضورت مسواک مورد استفاده قرار گیرد.
  2. ایروکی ها ذرت، لوبیا و کدو حلوایی را به عنوان سه خواهر نامگذاری نموده بودند. این ها به عنوان منبع غذایی بسیار مهمی شناخته می شده اند.
  3. قبیله موهاکس یکی از قبایل ایروکی می باشد که مردم آن ها دوست داشتند یک طرف سر خود را کاملا تراشیده و طرف دیگر را با رنگ های روشن رنگ آمیزی کنند.
  4. یک فرد قدرتمند می توانسته از سر تا پای خود را با پر عقاب بپوشاند. این کار را تنها یک جنگجو می توانسته انجام دهد که شجاعت خود را در نبرد ثابت نموده باشد. پرهای عقاب که استفاده می شده است برای این افراد پر از قدرت معنوی بوده است.
  5. زنان باردار ایروکی از خوردن لاک پشت منع می شدند تا بچه هایشان شبیه به لاک پشت نشود. در جوامع ناواهو زنان باردار موهای بافته شده و حیواناتی مانند اسب را آزاد می نموده تا تولدی ایمن را برای نوزادشان ایجاد کنند.

افتخارات و مراسم خاص سرخ پوستان

  1. هنگامی که یک مرد اولین بوفالو خود را می کشد، خوشمزه ترین بخش آن یعنی زبانش را می دادند. با این حال انتظار می رود که او این درخواست را رد نموده و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.
  2. ایروکی ها یک جشن زمستانه داشتند. آن ها یک گروه کوچک از نوجوانان بوده که در اطراف روستا به آواز و پایکوبی می پرداختند و توسط یک زن مسن تر هدایت می شدند. آن ها در جلوی خانه ها ایستاده و منتظر هدایایی بودند که برای آن ها آورده خواهند شد.
  3. احتمالا دردناک ترین مراسم بومیان آمریکا پایکوبی خورشید بوده که توسط مردم پلانز انجام می شده است. این جشن شامل پایکوبینده هایی بود که میله های تیز را در قفسه سینه خود فرو برده و خود را با طناب به درخت چوب پنبه آویزان می نموده اند. در عوض دردشان آن ها امیدوار بودند تا تعداد بوفالو ها افزایش یابند.
  4. بومیان آمریکایی در شمال غربی مانند هایداها (Haida) توتم های (totem) چوبی را ساخته که 40 فوت ارتفاع داشته و در خارج از خانه های خود برای نشان دادن شرایط خانواده خود نشان می دادند. این ساختار چوبی معمولا حیوانات یا پرندگانی که مخصوص خانواده بودند را نشان می دادند. چوب توتم همچنین به عنوان یادبودی برای اجداد خانواده ساخته شده است. مسیحیان به اشتباه فکر کردند که چوب های توتم مجسمه ای از خدایان بوده است.
  1. نقاشی های شن و ماسه، دانه هایی از شن و ماسه های رنگی بوده که به صورت اشکال پیچیده ای طراحی شده و اشکال هندسی مختلفی را ایجاد می نموده است. معروفترین این نقاشی های شن و ماسه ای متعلق به بومیان جنوب غربی مانند ناواهو می باشد. آن ها این نقاشی ها را معنوی در نظر گرفته و می گویند می بایست با زندگی با احترام رفتار نمود.
  2. جنگجویان قبیله پلینز تصور می کردند که لمس کردن دشمن در زمان یک حمله بدون اینکه در هنگام برگشت با آن ها برخوردی داشته باشید می تواند یک افتخار بزرگ محسوب شود. این به معنای یک برهم زدن ساختاری بود که موجب می شد بیشتر در معرض آسیب دشمن و از دست دادن اسب های خود قرار گیرند.

منبع: www.factretriever.com

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: الی گشت
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5800

به "حقایقی عجیب در مورد سرخ پوستان و بومیان قاره آمریکا ، بخش اول" امتیاز دهید

1 کاربر به "حقایقی عجیب در مورد سرخ پوستان و بومیان قاره آمریکا ، بخش اول" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی عجیب در مورد سرخ پوستان و بومیان قاره آمریکا ، بخش اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید