خبرنگاران زنان ایران زمین مقابل دوربین نصرالله کسرائیان

به گزارش جعبه مهر، تهرانم-خبرنگاران- قاب عکس های نصرالله کسرائیان از بانوان کرد، بلوچ، گیلک، لر، ترک، ترکمن، بختیاری، شاهسون و قشقائی بر دیوار گالری پروژه های آران آویخته شد.

خبرنگاران زنان ایران زمین مقابل دوربین نصرالله کسرائیان

نمایشگاه انفرادی عکس های نصرالله کسرائیان با عنوان زنان جمعه 16 آبان در محل پروژه های آران آغاز به کار کرد و تا دوشنبه 3 آذرماه برپاست.

نازیلا نوع بشری در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: جوان ها یادشان نمی آید، ما یادمان نمی رود. در بحبوحه جنگ، در زمانه کمبودها و سختی ها، در غیاب تصویر، به جز جعبه تلخ تلویزیون، نصرالله کسرائیان پیوندی بین جامعه شهرنشین ایران و سرزمین اش به وجود آورد که چهار دهه بعد، کماکان جزو جدایی ناپذیر حافظه بصری ماست.

حداقل برای دو نسل عشق و درد ایران، با تصاویر ایشان عجین شده است. هنوز دماوند کسرائیان که بر روی کتاب سرزمین من ایران ظاهر شد، بلندترین دماوند است. هنوز دختر قشقائی معروف ایشان زییاترین دخترکان است، هنوز زن جنوبی داس به دست عجیب ترین تصویر است. هنوز کوچ، کوچ کسراییان است.

در زمانه ای که حضور زنان به سختی تحمل می شد، تصاویر بانوان کرد، بلوچ، گیلک، لر، ترک، ترکمن، بختیاری، شاهسون و قشقائی، بوی گندمزارهای فارس و زمزمه های جنگلهای زاگرس وگلستان و آذربایجان را به شهرها آورد.

از سپیده دم تاریخ ایران، این اولین باری بود که تصاویری واقعی از ایرانی حقیقی به نمایش درمی آمد. یکی از رگه هایی که در این عکس ها به وضوح روشن بود نقش زنان و مادران و احترام و نزاکت هنرمندی بود که به خوبی جایگاه این بخش از جامعه را می دید و به دیگران نشان می داد. تصاویری از حرکت و تلاش دائمی، حضور مادرانه، مفهوم خانه، که همه با هم بخشی از آهنگ زندگی بودند و تاکیدی بر آن که ما را پایانی نیست.

شاید نیازی نیست که بگوییم ولی بگذارید بگوییم که در سخت ترین روزهای این سرزمین این زنان بوده و هستند که به زندگی رنگ می دهند، که عطر و بویشان فضا را پر می کند و در سیاهپوشی و سفید پوشی شان، پاسدار حرمت انسانی هستند.

نصرالله کسراییان سرزمین ما، سیرت و رخسار زنان ما، و بقای ما را به تصویر کشید. بی تردید تاریخ اجتماعی ایران وامدار این هنرمند است.

نصرالله کسرائیان متولد 1323، پدیده متمایزی در عکاسی معاصر ایران به شمار می آید. کتاب سرزمین ما ایران یکی از پیروز ترین مجموعه عکس های کسراییان است. کتاب کویر او نیز حاصل 30 سال عکاسی از کویرهای ایران است. از دیگر کتاب های منتشر شده او می توان به یک تجربه، ترکمن های ایران، دماوند، اصفهان، عشایر ایران، قشقایی ها، بازارهای ایران، کردهای ایران، تخت جمشید، جنوب، شمال، بلوچستان و … اشاره کرد.

نمایشگاه انفرادی عکس های نصرالله کسرائیان تا دوشنبه 3 آذرماه در محل پروژه های آران به نشانی تهران، خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک 5 میزبان علاقه مندان خواهد بود.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8214

به "خبرنگاران زنان ایران زمین مقابل دوربین نصرالله کسرائیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زنان ایران زمین مقابل دوربین نصرالله کسرائیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید