خبرنگاران موج چهارم کرونا با دورهمی شب یلدا در کمین است

به گزارش جعبه مهر، یزد- خبرنگاران - مدیرگروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد از شهروندان خواست، دورهمی شب یلدا را بر خلاف سال های گذشته به دور از هم در فضای مجازی برگزار نمایند، تاکید نمود: حضور افراد در کنار هم به بهانه این آیین سنتی ، مسلما موج چهارم شیوع ویروس کرونا را در شهرها و روستاها رقم می زند.

خبرنگاران موج چهارم کرونا با دورهمی شب یلدا در کمین است

حسن جانفدا روزیکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: برگزاری مهمانی ها و دورهمی خانوادگی در شب یلدا (نخستین شب اول دی ماه و طولانی ترین شب سال) یکی از قدیمی ترین آیین ها و جشن های کهن ایرانیان است اما سال جاری این سنت دیرینه با توجه به شیوع کرونا نسبت به سال های قبل تفاوت اساسی دارد و برای حفظ سلامتی یکدیگر باید به دورهمی خانوادگی پاسخ نه داد.

وی با بیان اینکه علت ابتلا بیشتر افراد به بیماری کووید 19 دورهمی خانوادگی است ،اظهار کرد: اجتماع افراد در یک مکان سربسته موجب می گردد که تعدادی بیشتری از آنها به ویروس کرونا که منشا بیماری یادشده است، مبتلا شوند.

جانفدا با تاکید بر اینکه همچنین افراد از حضور در منزل عظیمان ، سالمندان ،پدرعظیم و مادر عظیم خودداری نمایند، توضیح داد: درست است که با اعمال محدودیت ها و همراهی اصناف و رعایت پروتکل بهداشتی این ویروس در استان کنترل شد اما نباید با کوچکترین اشتباه موج چهارم آن را بار دیگر رقم زد.

این تحلیگر مسایل حوزه سلامت استان اضافه کرد: دورهمی و مهمانی شب یلد با این شرایط اصلا دلپذیر نیست و با به خطر انداختن جان دیگران نباید این مراسم را برگزار کرد.

وی ادامه داد: غفلت از کرونا سبب می گردد که مردم با ابتلای بیشتری از موج سوم روبرو شوند و همه کادر درمان نگران هستند که شاید یلدا موج دیگری از کرونا را رقم بزند.

مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه قطع زنجیره کرونا با برگزار نکردن دورهمی، پرهیز از حضور در گردهمایی ها و رعایت پروتکل های بهداشتی امکان پذیر است اظهار کرد: مردم با حذف دورهمی در شب یلدا این بار هم بخشی از این زنجیره ویروس را قطع نمایند چرا که حفظ سلامتی خود و خانواده از همه چیز مهمتر است.

وی اضافه کرد: دغدغه اصلی مجموعه کادر بهداشت و درمان استان در شب یلدا، حضور دوستان، آشنایان و بستگان در جمع افراد سالمند فامیل و افراد دارای بیماری زمینه ای است که می تواند سلامتی آنها را به خطر اندازد.

وی اظهار کرد: افراد دارای بیماری زمینه ای و سالمندان از آسیب پذیرترین گروه های در معرض خطری هستند که در شرایط اپیدمی(همه گیری) کووید 19 نباید در دورهمی ها حضور داشته باشند.

شایع ترین علایم بیماری کووید 19 تب، خستگی و سرفه خشک است، سایر علایم آن با شیوع کمتر شامل احساس درد، گرفتگی بینی، سردرد، التهاب ملتحمه، گلودرد، اسهال، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ظهور لکه های پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست، این نشانه ها معمولاً خفیف بوده و به تدریج آغاز می گردد، در حالی که بعضی از افراد بدون احساس علایم بسیار خفیف به عفونت آلوده می شوند.

حدود 80 درصد افراد مبتلا بدون احتیاج به درمان خاصی از این بیماری بهبود می یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید 19 علایم یک نفر شدت می گیرد که دچار مسائل تنفسی می گردد و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مسائل بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می یابد.

ویروس کرونا عمدتا به وسیله قطره های تنفسی ترشح شده توسط شخصی که سرفه می نماید یا علایم دیگری مانند تب یا خستگی دارد ترشح می گردد، اما بسیاری از افراد آلوده به کووید 19 فقط علایم بسیار خفیفی از خود نشان می دهند. در واقع ممکن است این بیماری را از شخصی که سرفه خفیف دارد و احساس بیماری نمی نماید، بگیرید.

بعضی گزارش ها نشان می دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز تعیین نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

این ویروس دی ماه سال 98 در شهر ووهان چین برای نخستین بار شناسایی و در ایران نیز اوایل اسفند ماه سال قبل گزارش شد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8649

به "خبرنگاران موج چهارم کرونا با دورهمی شب یلدا در کمین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران موج چهارم کرونا با دورهمی شب یلدا در کمین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید