قائم مقامی: برخی در حال ساماندهی سیستم نامرئی برای حمایت از کاندیدایی خاص در شطرنج هستند

به گزارش جعبه مهر، استاد بزرگ شطرنج ایران گفت: برخى که مسبب مسائل چند سال اخیر بودند، در حال سازماندهى سیستمى به صورت نامرئى برای حمایت از کاندیدایى خاص در انتخابات هستند.

قائم مقامی: برخی در حال ساماندهی سیستم نامرئی برای حمایت از کاندیدایی خاص در شطرنج هستند

احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرنگاران، درباره شرایط ملی پوشان شطرنج در آستانه شرکت در رقابت های المپیاد جهانی گفت: شیوع ویروس کرونا منجر به ایجاد دورانی شد که تأثیر نامطلوبی روی کار ورزشکاران گذاشته شود و فرایند تمرینات ورزش حرفه ای آنها را تحت تأثیر خود قرار دهد. با وجود این مسئله، آسیب ها و مسائل در شطرنج کمتر بوده است، چون با نرم افزارها نیز می توان این رشته را به جلو برد. من نیز در این شرایط، مستثنى نبودم. هر چند که نسبت به بیشتر ملى پوشان کمتر در مسابقات آنلاین شرکت کردم، اما با این وجود سعی کردم تمرینات لازم را داشته باشم، بازی های آنلاین را مشاهده کنم و خودم را به روز نگه دارم.

وی اضافه کرد: تیم ایران به عنوان قهرمان جام ملت هاى آسیا در بین تیم های حاضر در مرحله نهایی المپیاد جهانی آنلاین قرار گرفته است و این اتفاق خوبی محسوب می شود. 40 تیم در مرحله نهایی حضور خواهند داشت. امیدوارم با توجه به شرایطی که ملی پوشان دارند، بتوانیم نتیجه خوب و قابل قبولی کسب کنیم.

ملی پوش شطرنج ایران درباره برنامه های در نظر گرفته شده برای آمادگی ملی پوشان شطرنج از سوی فدراسیون گفت: فدراسیون قرار است طی روزهای 13 تا 16 مرداد یک مسابقه تدارکاتی برای ملی پوشان برگزار کند و آنها با رعایت همه جوانبی که در رقابت رسمی المپیاد در نظر گرفته خواهد شد، مسابقه بدهند و نسبت به فضای مسابقه المپیاد جهانی آنلاین به لحاظ ذهنى و روانى آمادگى پیدا کنیم. یکی از مسائلی که به شدت مورد توجه فدراسیون بین المللى قرار گرفته است، بحث کنترل بازی ها و استفاده از دوربین ها در اطراف بازیکنان براى جلوگیرى از بروز مسائلى نظیر تقلب است. بازیکنان از محل اقامت خود به صورت آنلاین وارد مسابقه می شوند و چه خوب است که در مسابقه تدارکاتی، تمام مسائل مدنظر فیده را مراعات کنیم تا در رقابت اصلی، تمامى بازیکنان قدرتمندمان با آرامش کامل در المپیاد حضور پیدا کنند. در نهایت امیدوارم همه آمادگی خوبی داشته باشند، هر چند که با توجه به فرصت باقیمانده تا المپیاد، می توانند آماده تر شوند.

قائم مقامی درباره شرایط این روزهای کشور بیان کرد: باید یک خدا قوت به کادر درمانی بگویم. واقعاً نمی دانم چگونه می توان از زحمات آنها تشکر کرد و ارزش این کارهایی که خالصانه انجام می دهند، قابل بیان نیست. امیدوارم مردم ایران مسائل بهداشتی را بیش از همیشه رعایت کنند. ما هنوز هم شاهد این هستیم که مردم مثل طعمه قربانى این بیماری مهلک می شوند و امیدوارم آگاهی جامعه نسبت به شرایطی که داریم، به بالاترین حد ممکن برسد.

وی درباره شرایط انجام مسابقه و الزامات آن که یکی از آنها داشتن اینترنت مناسب و پرسرعت است، گفت: واقعاً در این شرایط انجام مسابقه بسیار بهتر از انجام نشدنش است، چون انگیزه شطرنج بازان حفظ می شود و همه به تلاش خود برای ارتقای بیشتر ادامه می دهند. درباره شرایط اینترنت پرسرعت و مطلوب که مورد نیاز شطرنج بازان است، باید عنوان کنم که فدراسیون باید اقدام لازم را در این باره انجام می داد، چرا که ملی پوشان نباید در حین مسابقه با مشکل قطعی یا سرعت کم اینترنت روبرو شوند.

قهرمان شطرنج غرب آسیا که بین شطرنج بازان ایرانی نیز بالاترین ریتینگ در بخش برق آسا را در اختیار دارد، درباره شرایط این روزهای فدراسیون و صحبت هایی که پیرامون او و همچنین انتخابات و فعالیت های برخی افراد در این جهت صورت می گیرد، بیان کرد: ابتدا باید از نیکوخصال سرپرست فدراسیون تشکر کنم که تا به امروز در دوران سرپرستی از او شخصیتی آرام و قابل احترام و اخلاق مدار را دیدم که مراقب است تا اخلاق و فرهنگ در فدراسیون و شطرنج ایران پایمال نشود.

قائم مقامی در این خصوص ادامه داد: من زندگی ام را برای شطرنج گذاشته ام و عاشق این رشته هستم و تا به امروز نیز هرچه در توان داشتم، برای رشد شطرنج گذاشته ام. در واقع همیشه سرم بالاست که تلاشم را کرده ام. بحث من این است که شرایط عادلانه باشد و حرمت بزرگان نیز حفظ شود. ما نباید به خاطر مسائل کم ارزش، روابط انسانی را خراب کنیم. متأسفانه خیلی مسائل در این چند ماه رعایت نشده است. خدا شاهد است که من با هیچ کس خصومت شخصی ندارم، چرا که معتقدم اگر شطرنج آسیب ببیند، همه ما آسیب می بینیم. من چند ماه و بلکه چند سال حرف هایم را در دلم نگه داشته بودم، اما دیدم که خیلی چیزها زیر سؤال می رود و نباید همه چیز را زیر پا گذاشت. به همین دلیل هم صحبت هایی در جلسه چند روز قبل مطرح شد که البته هیچ کس را خطاب قرار ندادم تا باعث ناراحتی نشوم.

قهرمان شطرنج کشور در سال 98 شرح داد: هرکسی که می خواهد در انتخابات شرکت کند و نظرات مرا بخواهد، مطالب موردنظر را به او می گویم، البته فقط در قالب این خواهد بود که شطرنج آسیب نبیند. باید بهترین فرد به عنوان رئیس جدید انتخاب شود و هرکسی در جای خودش باشد. متأسفانه شیطنت هایی نیز در جهت عدم حضورم در انتخابات صورت گرفت که نمی خواهم به آنها بپردازم. همه بدانند که علی رغم آن شیطنت ها، من شخصاً بعد از مشورت دریافت از بزرگان ورزش از ورود به انتخابات اجتناب کردم. به هرحال معتقدم فدراسیون باید هوشمندانه تر و کنترل شده تر، شرایط انتخابات را مهیا می کرد.

وی در بخش پایانی صحبت هایش گفت: به نظرم شطرنج نباید بیش از این هزینه بدهد و غرامت پرداخت کند. متأسفانه برخى که سبب ساز مسائل چند سال اخیر بودند، در حال سازماندهى سیستمى مشابه به صورت نامرئى در قالب حمایت از کاندیدایى خاص هستند. از وزارت ورزش و جوانان و نهادهاى نظارتى مرتبط انتظار می رود که با ورود جدى و البته عادلانه اجازه ندهند که به شطرنج ایران آسیب هاى سنگین و مجددى تحمیل شود. نباید اشتباهات قبلی یک بار دیگر تکرار شوند. در واقع نباید سیستمی با همان طرز تفکر قبلی دوباره روی کار بیاید. بحث من هرگز شخصی نیست، بلکه حرفم این است که مخالف سیستم حذف افراد هستم و باید از همه پتانسیل و ظرفیت این رشته و افراد حاضر در آن استفاده کرد. در واقع هیچ کاندیدایى نباید در این جهت برای کسی خط و نشان بکشد، چون در نهایت آسیب اصلی به شطرنج وارد می شود.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7007

به "قائم مقامی: برخی در حال ساماندهی سیستم نامرئی برای حمایت از کاندیدایی خاص در شطرنج هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قائم مقامی: برخی در حال ساماندهی سیستم نامرئی برای حمایت از کاندیدایی خاص در شطرنج هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید