لهجه ای جز رفاقت بلد نیستم، 15 سال است هامون بی آب است

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، سیدعلی ضیاء شب گذشته پنجشنبه 18 دی در ویژه برنامه بعضیا که به مناسبت میلاد نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) روی آنتن می رفت، میزبان حمیدرضا برقعی شاعر و محمدرضا هدایتی و رامبد جوان بازیگر بود.

لهجه ای جز رفاقت بلد نیستم، 15 سال است هامون بی آب است

برقعی در این برنامه از تازه ترین آثارش سخن گفت و اشعاری چون مولای ما نمونه دیگر نداشته است، اعجاز خلقت است و برابر نداشته است را برای مخاطبان خواند.

وی که صاحب سه کتاب با نام های طوفان واژه ها، قبله مایل به تو و رقعه است، درباره کتاب جدید خود اینگونه شرح داد: کتابی درباره حضرت علی (ع) از ولادت تا شهادت آماده چاپ دارم که قرار است بخش صوتی هم داشته باشد.

این شاعر آیینی پس از قرائت یکی از غزل هایش در شب میلاد امام صادق (ع) گفت: امشب حسرت خوردم که چرا شعری برای ولادت امام جعفر صادق (ع) ندارم.

در بخش بعدی برنامه و پس از پخش آیتم هایی چون بازدید از لوکیشن فیلم سینمایی محمد رسول الله، با بازگشت به استودیو، رامبد جوان جای ضیاء روی صندلی اجرا نشسته بود و گفت: سلام. من علی ضیا هستم. ببینید که گریم چکار میکند و حالا من رامبد جوان شده ام! مهمان امشب برنامه برخیا کسی نیست جز محمدرضا هدایتی عزیز.

هدایتی هم پس از سلام و احوال پرسی با مردم گفت: رامبد جوان جای علی ضیا را گرفت چون صندلی پیدا نکردیم که ضیاء روی آن بنشیند.

من هیچ لهجه ای را بلد نیستم

در ادامه جوان در سخنانی خطاب به مخاطبان برنامه اظهار کرد: خرسندم اکنون اینجا هستم و یک گپ خصوصی با شما دارم. من خیلی دلم می خواست اکنون که با شما سیستانی های عزیز حرف می زنم لهجه تان را بلد بودم و با لهجه قشنگ شما حرف هایم را رد و بدل می کردم اما متاسفانه من هیچ لهجه ای بلد نیستم. تنها لهجه ای که بلدم لهجه رفاقت است. انگار حالا من بین خانواده و رفقایم نشسته ام.

وی اضافه کرد: من هیچ وقت در زندگی ام نه کسی را مسخره کرده ام و نه به مسخره شدنش خندیده ام. بلکه دغدغه من شاد کردن مردم است و طی این 23 سالی که کار می کنم و با بزرگان زیادی همکار بوده ام و چیزهای زیادی از آنها یاد گرفته ام، سعی کرده ام بین مردم باشم.

شاد بودن مهم ترین چیز زندگی است

جوان تأکید کرد: برای سریال سرزمین سبز با زنده یاد خسرو شکیبایی به زاهدان رفتیم. گروه موسیقی فوق العاده ای آنجا بود. چیزی که می خواهم بگویم این است که من حتی این اواخر سعی کردم برنامه ای بسازم که در آن به مردم یادآوری می شود شاد باشند. خندوانه می گوید شاد بودن مهم ترین چیز زندگی است و شاد کردن مهم ترین چیزی است که باید یاد بگیریم.

وی ادامه داد: در طول 115 قسمت خندوانه هیچوقت کسی را مسخره نکرده ام. از اینکه کسی دیگری را مسخره کند متنفرم. ما ایرانی ها مسخره شدنی نیستیم آنقدر که چیزهای بزرگ داریم. مسخره کردن برای افراد ضعیف است، ما آنقدر چیزهای بزرگی داریم که سخت می شود مسخره مان کرد.

جوان شرح داد: من از الان تا 150 سال دیگر که زنده ام سعی می کنم تا آخرین لحظه شما را بخندانم و شادتان کنم. هیچ چیزی زیباتر از این نیست که بین مردم زندگی کنم و خرسند باشم. من به خاطر نابلدی خودم در اجرای لهجه از تمام شما عذرخواهی می کنم و تمسخر در ذهن من نبوده، نیست و نخواهد بود.

اگر کسی در خانواده اشتباه کرد تنبیهش نکنیم

این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون یادآور شد: من در زندگی ام هیچ وقت دسته بندی نداشتم. به اعتقاد من همه ما هستیم. هر کدام یک جا را گرفته ایم و کلی افتخار آفریده ایم. بنابراین اگر کسی در خانواده اشتباه می کند نباید تنبیهش کنیم بلکه باید به او درست را یاد بدهیم. اگر بچه های ما فکر کنند در صورت اشتباه، تنبیه می شوند جرئت قدم از قدم برداشتن ندارند. ما به روح شادی و زندگی معتقدیم.

وی بیان نمود: ما اگر از اینکه خلاقیتمان را بروز دهیم بترسیم، زندگی مان نابود می شود اما خلاقیت به زندگی روح می دهد. این را بدانید که من همواره نه جلویتان هستم نه پشتتان بلکه همواره کنارتان هستم.

در ادامه هدایتی در واکنش به سخنان جوان گفت: از بزرگ منشی که تو داری سپاسگزارم. بسیاری از همشهریانمان گفتند چرا از رامبد دفاع کردی، اما به نظر من باید آستانه تحمل مردم بالا باشد. من خودم کمدین هستم و به نظر من تو فقط یک خاطره واقعی را تعریف کردی که باعث رنجش شده است. اما من فرزند سیستان هستم و به تو افتخار می کنم.

من به عنوان یک زابلی می گویم جوان کار بدی نکرده است

وی اضافه کرد: من چون بازیگر طنز هستم می دانم که رامبد هیچ کار بدی نکرده است. رامبد تو بانی خیر شدی تا صدای هموطنان زابلی من به گوش مرکز برسد و در مجلس مطرح شود. من می دانم همشهریانم چه زجری می کشند. ما روزگاری انبار غله ایران بودیم اما در سال 1858 میلادی انگلیسی ها تقسیماتی در ایران انجام دادند و زابل را دو بخش کردند. بخش محتاج به آب افتاد در ایران و بخش پر آب جزو افغانستان شد. البته طبق یک قرارداد افغانستان وظیفه دارد آب را وارد ایران کند تا کشاورزی از بین نرود. اما از اواخر دهه 70 شمسی به خاطر حضور طالبان این موضوع پیگیری نشد. زابلی ها هم می خواهند به این موضوع اعتراض کنند.

15 سال است هامون بی آب است

این هنرمند تأکید کرد: من به عنوان محمدرضا هدایتی زابلی اینجا هستم تا حرف دل مردم را بزنم. چند میلیون افغانی در کشور ما زندگی می کنند اما 15 سال است هامون بی آب است و باعث شده کشاورزی از بین برود. خاک پای شما زابلی ها طوطیای چشم من است که ایستادید و جلای وطن نکردید. اما خب حرفتان را زدید و برای بیان این حرف دیوار کوتاه تری از دیوار هنرمندان پیدا نکردید.

پس از این سخنان، ضیاء وارد استودیو شد و جوان که یکشنبه علاقه زیادی داشت جای مجری برنامه بنشیند به او گفت: دیدی بالاخره روی صندلی ات نشستم!

در ادامه یک آیتم پخش شد و پس از آن ضیاء که روی صندلی سوم و بین هدایتی و جوان نشسته بود دوباره اجرای برنامه را به دست گرفت.

هدایتی نیز یادآور شد: ما هم بخشی از این کشور هستیم، شهید دادیم، فرمانده قاسم میرحسینی را زمان جنگ داشتیم که صدام برای سرش جایزه مشخص کرده بود، ما هم اقتصادیات می دهیم. چند سال پیش به زابل رفته بودم که دیدم طوفان چند روستا را از بین برده است. ما زابلی ها ایرانی هستیم یعقوب لیث صفار را داشتیم که با حکومت سفاک عباسی ها جنگید و نخستین حکومت ایرانی را تشکیل داد. آن زمان زبان دیوانی ما عربی بود و او زبان فارسی را به کشور برگرداند.

پس از این ترانه زابلی با صدای هدایتی پخش شد و وی درباره اش اینگونه شرح داد: این را بگویم که این ترانه توسط خواننده اصلی اش در دهه 50 اجرا شده بود. من در کنسرتی که سال 83 اجرا کردم به واسطه خواندن این ترانه، خواننده اصلی اش احمد نخعی را پیدا کردم و او خود بعدها یک کنسرت گذاشت.

سیستم فاضلاب 4 هزار ساله و جراحی مغز

وی ادامه داد: من واقعا زابلی هستم و حتی اسم پسرم را هامون گذاشته ام. 4 هزار سال پیش در زابل سیستم فاضلاب وجود داشته است. جمجمه ای متعلق به هزاران سال پیش پیدا شده که اولین عمل جراحی مغز روی آن انجام شده است و جمجمه دیگری هم چشم مصنوعی داشته است. ایرانی ها بیاید به سیستان افتخار کنیم. تمدن ما 7 هزار ساله است.

صداپیشه شخصیت پسرعمه زا در کلاه قرمزی یادآور شد: بچه که بودم تعطیلات تابستان را در خانه پدربزرگم می گذراندم و آرزو داشتم دریاچه هامون را از نزدیک ببینم. ما سه برادر و سه خواهریم و من بچه دوم هستم. زمانی که گواهینامه گرفتم و با پدرم به روستای دولت آباد رفتیم، با پیکان تا ته جاده رفتم که ببینم به دریاچه هامون میرسم یا خیر. بالاخره رسیدم و در یک چادر با کودک و سپس مادر او روبرو شدم و درباره هامون از آنها پرسیدم، زمانی که می خواستم آنجا را ترک کنم، آن مادر جلویم را گرفت و گفت کجا می روی بمان و ناهار بخور.

هدایتی تأکید کرد: بنابراین اینکه می گویند زابلی ها محروم هستند منظور این است که آب ندارند یا شرایط اقتصادی شان خوب نیست. اما آنها هیچوقت دستشان به سوی کسی دراز نبوده و اینقدر بخشنده هستند.

در ادامه آیتمی شامل خنده های مهمانان حاضر در برخیا پخش شد.

سپس جوان در پاسخ به ضیاء درباره کارهای تازه اش گفت: انشالله سال دیگر فیلم می سازم. خواندن هم بلد نیستم.

حضور در جشنواره فیلم فجر با دو فیلم

هدایتی نیز اظهار کرد: در جشنواره فجر امسال 2 فیلم دارم که یکی به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی با نام ایران برگر است و دیگری کاری از شهرام شاه حسینی با عنوان خانه دختر که هر دو فیلم های خوبی هستند.

وی همچنین درباره اتاق عمل گفت: کاری برای مدیری برای پخش از شبکه 5 بازی کردم که دو ماه درگیر آن بودیم اما ساختش به خاطر موضوعی شبیه ماجرای شوخی رامبد متوقف شد و انشالله قرار است دوباره ادامه پیدا کند و پخش شود.

هدایتی همچنین گفت در فرصت پخش یک میان برنامه، عوامل برخیا گفتند هموطنان سیستانی با برنامه تماس گرفته اند و و از رامبد تشکر کرده اند.

جوان در این باره اظهار کرد: غیر از این چیزی از قلب من به شما منتقل نشده و من همین را پس می گیرم. علی جان خرسند شدم در برنامه ات حضور پیدا کردم. بهانه ای شد تا در کنار تو و در خدمت مردم عزیزم باشم. این برایم لذت بخش و همیشگی است. اگر بخواهی من دفعه بعد دوباره می آیم!

هدایتی نیز در پایان اظهار کرد: من کار دیگری جز بازیگری بلد نبودم و از چهارم دبستان دنبال این کار بودم. هنوز هم به چیزهایی که میخواستم نرسیدم و فقط پشتکار می تواند انسان را پیروز کند. این را هم بگویم که من و رامبد برنامه کوچه مروارید را با یک تهیه کننده زابلی کار می کنیم.

جوان نیز در پایان گفت: محمدرضا یکی از بهترین بازیگران و خلاق ترین کسانی است که در زمینه کار عروسکی دیدم و می شناسم. کار او حیرت انگیز است. اگر بخواهیم رشد کتیم باید هوای هم را داشته باشیم، به یکدیگر اعتماد به نفس بدهیم و با جسارت جلو برویم.

حضور رامبد جوان در برنامه یکشنبه 14 دی و اجرای یک استندآپ کمدی در لحظات پایانی برخیا که خاطره ای از مردم سیستان با لهجه خودشان بود، واکنش برخی از هموطنان سیستانی مان را به دنبال داشت و جوان با حضور مجدد در برنامه شب گذشته تلاش کرد سوءتفاهمات ایجاد شده را رفع کند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5935

به "لهجه ای جز رفاقت بلد نیستم، 15 سال است هامون بی آب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لهجه ای جز رفاقت بلد نیستم، 15 سال است هامون بی آب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید