مطالعه تفصیلی 750 هکتار از سطح چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح های آبخیزداری

به گزارش جعبه مهر، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: شرایط حاکم بر شهرستان بروجن در حوزه آبخیزداری به گونه ای است که به تغذیه آبخوان دشت های مرجن، فرادنبه، نقنه و دیگر دشت ها باید توجه ویژه ای داشت.

مطالعه تفصیلی 750 هکتار از سطح چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح های آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: شرایط حاکم بر شهرستان بروجن در حوزه آبخیزداری به گونه ای است که به تغذیه آبخوان دشت های مرجن، فرادنبه، نقنه و دیگر دشت ها باید توجه ویژه ای داشت به همین منظور 11 پروژه با اعتباری بالغ بر12 میلیارد تومان برای سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

اصغر احمدی اضافه نمود: 750 هکتار از سطح استان برای اجرای طرح های آبخیزداری مورد مطالعه تفصیلی و اجرایی قرار گرفته است که برخی از مطالعات احتیاج به بازنگری و بروزرسانی دارد.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: 110 بند خاکی، بیش از 3 هزار سازه سنگی ملاتی و یک پارک آبخیز در هفشجان اجرا شده و در حال استفاده است.

احمدی اضافه نمود: پارک آبخیز جهانبین که فاز اول آن با اعتبار 2 میلیارد و 200 میلیون تومان اجرا شده دارای حجم کاری حدود یک هزار مترمکعب است.

وی اضافه نمود: از محل اعتبارات سفر 270 میلیارد تومان برای یک دوره سه ساله برای اجرای طرح های آبخیزداری اختصاص داده شد که منتظر تخصیص سال اول آن هستیم.

احمدی شرح داد: شرایط حاکم بر شهرستان بروجن در حوزه آبخیزداری به گونه ای است که به تغذیه آبخوان دشت های مرجن، فرادنبه، نقنه و دیگر دشت ها باید توجه ویژه ای داشت به همین منظور 11 پروژه با اعتباری بالغ بر12 میلیارد تومان برای سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: از ابتدای سال جاری تا کنون نیز در این شهرستان 50 هزار هکتار از اراضی با اعتبار 600 میلیون تومان مورد مطالعه تفصیلی و اجرایی قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: در سنوات گذشته در شهرستان های اردل، کوهرنگ، شهرکرد، بن و لردگان چندین پروژه آبخیزداری و پخش سیلاب اجرا شده و پس از تخصیص اعتبارات سال جاری برنامه های متنوع آبخیزداری در استان اجرا می گردد.

احمدی گفت: فلسفه فعالیت های آبخیزداری یاری به حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و هدررفت روان آب های فصلی است که یکی از اثرات مهم آن یاری به حوزه های زیردست و جلوگیری از ورود رسوبات به پشت سد های بزرگ است.

وی یاری به آبخوان دشت ها و تغذیه سفره های زیرزمینی که موجب نفوذ آب در زمین و جلوگیری از هدررفت آب می گردد و بعلاوه کنترل سیلاب ها و مهار کردن آب های طغیانی در فصل بارندگی را از دیگر اثرات طرح های آبخیزداری دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در انتها گفت: اثربخشی طرح های آبخیزداری به اقلیم بستگی دارد که اگر شرایط مناسب و بارش ها زیاد باشد طرح های آبخیزداری در لحظه تاثیرات خود را نشان داده و در درازمدت نفوذپذیری آن در سفره های زیرزمینی ظهور پیدا می نماید.

خبرنگاران چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 آبان 1401 بروزرسانی: 9 آبان 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11252

به "مطالعه تفصیلی 750 هکتار از سطح چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح های آبخیزداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه تفصیلی 750 هکتار از سطح چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح های آبخیزداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید