واکنش اوقاف به وقف بخشی از کوه دماوند

به گزارش جعبه مهر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، واکنش اوقاف به وقف بخشی از کوه دماوند صورت گرفت.

واکنش اوقاف به وقف بخشی از کوه دماوند

داستان چیست؟

یکشنبه روزنامه همشهری گزارشی به نقل از سازمان جنگلها منتشر کرد که از صدور سند وقف یک برش از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف اطلاع داد.

انتشار این خبر با توجه به اینکه کوه دماوند به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و به عنوان اثر طبیعی ملی در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته، با واکنش های متفاوتی روبه رو شد.

با پیگیری این موضوع از سازمان اوقاف و امور خیریه به این پاسخ دست یافتیم که زمین مذکور آنطور که اعلام شد، بخشی از کوه دماوند نیست، بلکه بخشی از یک مرتع در دامنه دماوند است که سالها پیش سند آن اخذ شده و اکنون دادگاه حکم به وقف بودن آن داده است. این خبر با واکنش های زیادی از سوی بعضی از شخصیت و فعالان محیط زیست روبرو شده است.

تکذیبیه اخذ سند وقفی برای کوه دماوند

همچنین براساس این گزارش سازمان اوقاف و امور خیریه در واکنش به این خبر آورده است:

مع الاسف بدون تحقیق و تدقیق و رعایت جوانب حرفه ای حوزه اطلاع رسانی، اخیرا خبری توسط بعضی از رسانه ها منتشر شده مبنی بر اینکه برشی از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است. این در حالی است که کوه دماوند جز اراضی انفال است و منطقا طبق قاعده فقهی لا وقف الا فی ملک قابلیت ملکیت و به تبع آن وقف شدن را ندارد. انتشار این خبر مصداق شاخص تشویش اذهان عمومی است که معمولا از سوی رسانه های ضدانقلاب به چنین اخبار کذبی دامن زده می شود.

در ضمن به منظور تنویر افکار عمومی یادآوری این نکته لازم است که موقوفه ملار مربوط به قریه و مراتع ملار است که تاریخچه آن به حدود 90 سال پیش بازمی شود. بدلیل اینکه این موقوفه به تملک پهلوی اول درآمده بود در سال 1323 در دادگاه به وقفیت برگشته و در سال 1374 نیز در شعبه 29 دیوان عالی کشور وقفیت پلاک 68 و 69 اصلی بخش 7 لاریجان محرز شده و متعاقبا در سال 1384 پس از طی تشریفات قانونی ثبت املاک، پلاکهای فوق به نام موقوفه براساس قوانین موضوعه کشور تثبیت شده است لذا، این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی شود.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6876

به "واکنش اوقاف به وقف بخشی از کوه دماوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش اوقاف به وقف بخشی از کوه دماوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید