پایان پراید بدون جایگزین و در رکود و گرانی به ضرر مردم است، موتور سیکلت ارابه یِ مرگ بعدی!

به گزارش وبلاگ مهر، امیرحسین کاکایی گفت: تیبا با قیمت 20 میلیون تومان گرن تر نمی تواند جایگزین پراید باشد بنابراین ارابه مرگ بعدی موتور سیکلت خواهد بود.

پایان پراید بدون جایگزین و در رکود و گرانی به ضرر مردم است، موتور سیکلت ارابه یِ مرگ بعدی!

گروه اقتصادی وبلاگ مهر؛ پراید یکی از خودرو هایی است که سال ها از آن به عنوان خودروی ملی یاد می شود، خودرویی که بعد از تحریم ها معین شد چندان هم ملی ملی نبوده، اما از این موضوع بگذریم، نقدها فراوانی به قیمت و امنیت پراید وارد بود، حتی بعضی مقاطع مسوولین بر آن بودند تا مانع حرکت خودروی پراید در جاده های بین شهری شوند، اما این روز ها گویا برای آخرین بار خروج پراید از خط تولید تصویب و قرار بر عملی شدن گذاشته شده است، اما اینکه حذف پراید تا چه اندازه به نفع مردم است و آیا جایگزینی برای پراید در نظر گرفته شده موضوع مصاحبه ما با امیر حسین کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت است که در ادامه مشاهده می کنید.

آیا با حذف پراید از خط تولید موافق هستید؟

یکی از موضوعاتی که این بار گویا عملی شده و برای آن یادبود گرفته شده، ختم تولید خودروی پراید است، ما نه تنها برای عدم تولید پراید ختم گرفتیم، بلکه در طول تاریخ بار ها از مواردی راضی شده ایم که اتفاقا به ضرر ما بوده، البته نه فقط ما بلکه بسیاری از ملت های دنیا در بعضی مقاطع تاریخی برای مواردی جشن گرفته و راضیی کرده اند که اتفاقا بستری برای نابودی خود آن ها بوده است. این موضوع در کتابی به نام تاریخ نابخردی خانم باربارا تاچمن آمده که داستان چنین شادی هایی را در طول تاریخ که مسائل غم بار بعدی را به دنبال داشته مورد مثال قرار داده است؛ لذا دوستانی که برای حذف پراید جشن گرفتند باید این کتاب را مطالعه کنند، چرا که ما این بار هم برای موضوعی جشن گرفتیم که به ضرر ماست، این موضوع بار ها اثبات شده که نمونه آن جنگ دنیای دوم و راضیی آلمان ها بود که بعد از مدتی منجر به کشتار میلیون ها انسان و هزاران هزار نفر از خود آلمانی ها شد، لذا، چون عده ای از خاتمه تولید پراید راضی شده اند نمی توان به صورت مطلق گفت که پس کار درستی اجرا شده است و دیگر از شر ارابه مرگ نجات می یابیم.

بیشتر بخوانید:

کاکایی: ساختار اقتصادی کشور سلطان زاست

کاکایی: قیمت خودرو هم پای ارز و تورم افزایش می یابد

چرا چنین استنباطی از خاتمه تولید پراید دارید؟ بعد از حذف پراید چه اتومبیلی جایگزین این خودرو می شود؟

اتفاقی که بعد از عدم تولید پراید می افتد افزایش استفاده از خودرو های فرسوده و رویکرد مردم به استفاده از موتورسیکلت خواهد بود. یعنی فردی که میخواسته یا می توانسته پراید بخرد به علت اینکه خودروی جایگزین پراید خودروی تیباست، 20 میلیون تومان به هزینه خرید خودرو افزوده می شود لذا ما با یک واقعیت تلخ رو به رو هستیم، به این معنا که دیگر راضیی ما از حذف پراید در این مقطع زمانی راضیی معقولی نیست و، چون طبقه متوسط به پایین جامعه دیگر امکان خرید پراید را هم ندارند، مجبورند از موتورسیکلت برای بار بری یا حمل و نقل خانواده خود از این سوی شهر به آن سوی شهر استفاده کنند، لذا خطراتی که از این محل به جامعه و سلامت مردم و خانواده ها وارد می شود تکرار همان داستان یا بدتر از آن ارابه مرگی است که به پراید نسبت می دهند. سوال این است که ارابه مرگ کدام است پراید یا موتورسیکلت؟ با حذف پراید طبقه ای که توان خرید این خودرو را داشت از سبد خریداران حذف می شوند و کسی هم که ماشین قدیمی مثل پیکان دارد از همان ماشین از رده خارج شده خود کار می کشد، لذا کسانی که اصطلاح ارابه مرگ را به کار می برند و از حذف پراید راضی شدند، اصلاً شرایط اقتصادی و واقعی مملکت را به لحاظ بهره برداری در صنعت حمل و نقل نمی شناسند.

یعنی الان وقت حذف پراید نبود؟

زمانی می توانیم خودرویی مثل پراید را حذف کنیم که اقتصاد کشور در رشد 10 درصدی باشد، اقتصاد کشور در ثبات کامل اقتصادی و تولید بالا قرار داشته باشد، آن زمان می توانیم بگوییم که به طور طبیعی پراید باید کنار برود، چون درآمد ها به مراتب بالا رفته و نیروی کار درامد خوبی دارند لذا می توانند خودروی بهتری خریداری کنند، اما در حال حاضر در شرایط رشد منفی 7 درصدی اقتصادی و تورم بالای 40 درصدی هستیم که افزایش آن به شدت احساس می شود، قطعا خروج پراید از دور تولید به ضرر مردم بخصوص طبقه متوسط به پایین تمام می شود، لذا حذف پراید از خط تولید به ضرر کلان اقتصاد خواهد بود، بعد از حذف پراید باید منتظر افزایش موتورسیکلت سواران در سطح جامعه باشیم، بنابراین متاسفانه در شرایط بد اقتصادی تصمیمی گرفته شده که اصلا به نفع مردم نیست، در این شرایط مطمئن باشیم به جای اینکه هزینه مردم کاهش بیابد، قطعا هزینه مردم در خرید اتومبیل بیشتر می شود. هر تصمیمی باید در زمان و موعد مقرر خود اتخاذ شود.

بهترین راه حل از نظر شما چیست؟

راه حل اصلی این است که به جای اینکه در این موقعیت برای حذف پراید عجله می کردیم، باید اجازه می دادیم زمانی پراید از خط تولید خارج شود که اقتصاد در شرایط خوبی باشد و درآمد های مردم آنقدر سرشار باشد که بتوانند خودروی خوبی بخرند، ضمن اینکه پراید امسال با پراید 20 سال پیش تفاوت هایی کرده است، شاید به لحاظ ظاهری پراید امروز و دو دهه پیش یکی باشد، اما موتور و بعضی ویژگی ها مثل موتور و بدنه که تقویت شده تفاوت هایی ایجاد شده است، با این حال اگر می خواستند پراید را از خط تولید خارج کنند این کار را باید چهار سال پیش انجام می دادند، یا دوره ای که اقتصاد از رونق نسبی برخوردار بود، بنابراین با تصمیم حذف پراید از خط تولید مسوولین یک بار دیگر هزینه مردم را بالا برده اند، چرا که پراید جایگزینی با همان قیمت ندارد، و داستان ها که بعضی ها می گویند برای مردم خودروی ارزان قیمت درست کنیم غیر ممکن است، چرا که این موضوع به غیر از حرف های دهان پر کن چیزی نیست، پر واضح است که پراید در ایران ارزان ترین خودروی بود که مردم توان خرید آن را داشتند، اما آقایانی که از خارج کردن پراید از خط تولید راضی شدند این حق را از مردم گرفتند، حالا بنده سوالی را مطرح می کنم، چرا مسوولان تا کنون موضوعی درباره حذف زامیاد و نیسان و خارج کردن این ها از خط تولید سخنی نگفته اند، هر چند که نیسان آبی به مراتب خطرناک تر از پراید است، اما مسوولین هیچ وقت برای این موضوع دل نمی سوزانند؟ چرا مسوولین به جای نیسان آبی به دنبال تولید یا واردات خودروی استاندارد نیستند، به این دلیل که حداقل قیمت خودرویی شبیه نیسان که برای بار بری مورد استفاده قرار می گیرد بسیار بالاست، کامیونت یا پیکاپ که چنین کارایی را به جای نیسان ایفا می کنند، حداقل 8 تا 10 تا 18 هزار دلار قیمت دارند، یعنی حدودا شروع قیمت از 200 میلیون تومان است، 4 برابر قیمت نیسان در کمترین پایه قیمتی! حالا این سوال را باید جواب بدهیم که چرا کسی از این موضوع صحبت نمی کند؟ برای اینکه تعداد آن نیسان های آبی زیاد نیست و همه می دانند اگر حذف شود، جایگزینی برای آن نداریم، از سوی دیگر کسب و کار مردم از بین می رود، ضمن اینکه در حال حاضر فقط پراید 131 حذف شده، و وانت پراید از خط تولید خارج نشده است. آیا وانت پراید نمی تواند ارابه مرگ باشد؟ مسوولین می دانند امکان حذف نیسان و وانت پراید وجود ندارد، چرا که کسب و کار مردم به آن وابسته است بنابراین می توان گفت این موضوع یک حرکت نمایشی و تاسف بار از تدابیر مسئولینی است که حذف پراید را پذیرفتند و کسانی که به اسم حفاظت از محیط زیست نیز این موضوع را پذیرفتند، بدون توجه به شرایط واقعی کشور هیجان کنونی را افزایش دادند تا پراید از دور خارج شد، ضمن اینکه با حذف پراید کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی شود و مسئله ای نیز از کشور حل نمی شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پایان پراید بدون جایگزین و در رکود و گرانی به ضرر مردم است، موتور سیکلت ارابه یِ مرگ بعدی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایان پراید بدون جایگزین و در رکود و گرانی به ضرر مردم است، موتور سیکلت ارابه یِ مرگ بعدی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید