پرونده ثبت جهانی هگمتانه در آستانه ارسال به یونسکو

به گزارش جعبه مهر، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان تکمیل و در وزارت میراث فرهنگی در حال ویرایش نهایی است و پس از این مرحله ترجمه و به یونسکو ارسال می گردد.

پرونده ثبت جهانی هگمتانه در آستانه ارسال به یونسکو

ایسنا: علی مالمیر شنبه 2مرداد در نشست هم اندیشی فعالین حوزه جهانگردی در پساکرونا، اظهار کرد: اگرچه فعالیت فعالان جهانگردی نشان می دهد کارهای زیادی در این حوزه اجرا شده اما شأن و صندلی استان همدان بالاتر از این است .

وی توضیح داد: همدان در زمینه جهانگردی ظرفیت های بسیار زیادی دارد و راه های نرفته فراوان پیش رو داریم بنابراین هنوز جا برای کارهای انجام نشده در این صنعت و توسعه آن وجود دارد.

مالمیر با اشاره به اینکه بیماری کرونا یک مشکل است و روزی تمام خواهد شد، اضافه نمود: در مدت شیوع این بیماری آسیب های جدی بر پیکره جهانگردی وارد شد که بخشی از آن جبران ناپذیر است و بخشی سال ها طول می کشد تا به دوران قبل از کرونا برگردد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت از تمام ظرفیت های موجود در استان استفاده شد و ظرفیت مغفولی باقی نماند، گفت: باید به حوزه جهانگردی مشابه بخش های دیگر یاری گردد تا تعداد صنایع مرتبطی که از این حوزه خارج می شوند کمتر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان همدان اعلام کرد: در حوزه بودجه سهم جهانگردی باید 30 درصد باشد اما متأسفانه این اتفاق نمی افتد و با سهم فعلی جهانگردی از بودجه کشور حفاظت از میراث فرهنگی با مشکل روبرو می گردد.

مالمیر اعلام کرد: توزیع سفر و صندلیی که همدان در غرب کشور دارد مغفول مانده و در این منطقه محور جهانگردی وجود ندارد اما خوشبختانه پس از برگزاری رویدادهای بین المللی در همدان به این قضیه توجه شد.

وی با بیان اینکه آثار ثبت جهانی باید متناسب توزیع گردد، اظهار کرد: برای تقویت جهانگردی خارجی به ثبت جهانی احتیاج داریم، بعلاوه اگر امکان جهانگردی انفرادی عتبات عالیات در همدان فراهم گردد به ماندگاری جهانگرد یاری می نماید.

مالمیر توضیح داد: پیش از شیوع کرونا مشکلاتی مانند بهره مند نبودن تأسیسات جهانگردی، عدم هم افزایی بخش های مختلف جهانگردی، عدم تربیت نیروهای انسانی در دانشگاه مادر استان و نبود ماندگاری مسافر در همدان وجود داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان همدان در ادامه گفت: متأسفانه هنوز جهانگردی را کالای لوکس فرض می کنیم در حالی که به جهانگردی باید به اسم یک کالای ضروری نگاه کنیم و به همین علت اولین مصوبه که در دوران کرونا برای آن در نظر می گیریم تعطیلی است.

وی با اشاره به اینکه کاروانسراهای تاج آباد و فرسفج در شهرستان های بهار و تویسرکان هم در آستانه ثبت جهانی هستند، اعلام کرد: ضوابط حریم قنات قاسم آباد هم معین شده و پس از این مرحله به پرونده ثبت قنات ها متصل می گردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10641

به "پرونده ثبت جهانی هگمتانه در آستانه ارسال به یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده ثبت جهانی هگمتانه در آستانه ارسال به یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید