چرا بالای کوه هوا سردتر است

به گزارش جعبه مهر، تهران (پانا) - وقتی درباره کوهستان ها صحبت می کنیم معمولا هوای سرد و برفی آن ها را به یاد می آوریم و خوب می دانیم که در کوه ها هر چه از زمین فاصله می گیریم و به قله کوه نزدیک تر می شویم هوا سردتر می گردد.

چرا بالای کوه هوا سردتر است

به گزارش کوکا، از طرف دیگر همواره شنیده ایم که هوای گرم سبک تر است و بالا می رود و هوای سرد سنگین تر است و پایین می ماند، اگر این طور است پس چرا هوای بالای کوه ها سردتر از دامنه کوه است؟

چرا هوای بالای کوه سردتر است؟

برای آغاز بهتر است زمین را مثل یک بخاری در نظر بگیرید که ما را گرم نگه می دارد و وقتی از آن دور می شویم احساس سرما می کنیم. چیزی که باعث گرم شدن این بخاری می شود نور و گرمایی است که از خورشید دریافت می نماید و دانشمندان آن را تابش می نامند.

نور و گرما از خورشید به سمت زمین می آید و به اتمسفر زمین می رسد اما اتمسفر در نگه داشتن گرمای خورشید چندان خوب عمل نمی نماید و گرما و نور را از خود عبور می دهد.

در نهایت گرمای خورشید به زمین برخورد می نماید و به خصوص در جنگل ها و اقیانوس ها جذب آن می شود اما مثلا در زمین های پوشیده از برف بیشتر آن بازتاب پیدا می نماید و به سمت خورشید بر می شود.

وقتی از زمین فاصله می گیریم در واقع از بخاری که ما را گرم نگه می دارد یعنی زمین که با جذب گرمای خورشید گرم شده دور می شویم.

بنابراین در بالای کوه ها هوا آن قدر سرد است که در عرض چند دقیقه می تواند ما را دچار سرما زدگی کند و عواقب خطرناکی داشته باشد چون هوای بالای کوه در نگه داشتن تابش خورشید بسیار بد عمل می نماید و گرما را مستقیما از خود عبور نموده و به سمت زمین می فرستد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10137

به "چرا بالای کوه هوا سردتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بالای کوه هوا سردتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید