گلایه های بازیگر عروس آتش از بی مهری ها به خسرو سینایی

به گزارش جعبه مهر، مهدی احمدی که در فیلم عروس آتش خسرو سینایی بازی نموده بود، می گوید: بسیاری از آثار این فیلمساز با بی توجهی روبرو بود و با بی مهری هایی در سینما روبرو شد که یادآوری آن ها هم ناراحت کننده است.

گلایه های بازیگر عروس آتش از بی مهری ها به خسرو سینایی

به گزارش ایسنا، این بازیگر که بیش از 30 سال است با مرحوم خسرو سینایی در ارتباط بوده و در پنج فیلم او بازی نموده است، اعلام کرد: جزیره رنگین آخرین کار من در فیلمی از آقای سینایی بود و عروس آتش مهم ترینش، اما مهجورترین کار در مصاحبه با سایه بود که به نوعی دچار مشکل شد، چون کسانی که هوادار صادق راهنمایی بودند با فیلم برخورد خوبی نداشتند و از آنجا که اکران خوبی هم نداشت خیلی کمتر دیده شد، گرچه اصولاً فیلم های آقای سینایی هیچ کدام اکران خوبی نداشتند، حتی عروس آتش که فیلم بسیار مهمی بود.

او درباره دغدغه مندی خسرو سینایی در پرداختن به سوژه هر کدام از آثارش و بی توجهی هایی که در هنگام نمایش دیدند گفت: مسئله فقط اکران نبود و این بی توجهی از اساس درباره فیلم های ایشان وجود داشت؛ یعنی مسئله ای که آقای سینایی با فضای هنری حاکم داشتند، این بود که انگار نادیده دریافت ایشان باب شده بود و این موضوع در طی سال هایی که ایشان کار می کرد دیده می شد.

مثلا زمانی که لازم بود بودجه ای برای کارهایشان داده گردد یا حمایتی از طرف دولت صورت بگیرد این بی توجهی اتفاق می افتاد و ایشان همواره با حداقل بودجه و امکانات کار های خود را پیش می برد. خیلی وقت ها با بودجه شخصی فیلم های خود را ساختند، اما بخش دیگر بی توجهی و بی مهری از اهالی سینما یا دوستانِ همکار بود.

وی ادامه داد: در این بیش از 30 سالی که با ایشان کار کردم مثل پدرم بودند و، چون خیلی وقت ها کنارشان بودم بعضی حرف هایشان را به من می گفتند و در جریان خیلی مسائل بودم. برای او این امری عادی بود که در ایران و از طرف سیستم به عنوان یک هنرمند، در حاشیه باشد، ولی بی مهری ها از بعضی دوستان هنرمند خیلی بیشتر بود و همین بیشتر برای او ناراحت کننده بود.

احمدی گفت: خیلی از دوستان می گفتند آقای سینایی اصلأ فیلمساز نیست و مستندساز است در حالی که ایشان بیش از هشت فیلم داستانی بلند دارد و چندین فیلم داستانی کوتاه ساخته است که فکر می کنم از مستندهایشان بیشتر است. ایشان اتفاقاً یک داستان گو بود و کارهایشان قصه داشت. در عین حال آثار مستند خیلی قوی هم داشتند. این برچسب مستند اغلب به فیلم های داستانی ایشان زده می شد، اما نکته عجیب این بود، زمانی که انجمن مستندسازان در خانه سینما تاسیس شد هیچ وقت از ایشان به عنوان یکی از مهمترین مستند سازان ایران دعوتی صورت نگرفت! فقط بعد ها در دهه 70 و در خانه سینما تعدادی از فیلم های بلند داستانی و مستندشان نمایش داده شد.

این بازیگر اضافه نمود: تمام این ماجرا ها در حالی بود که ایشان وقتی فیلم داستانی می ساخت، نوع دکوپاژ و حرکت دوربین ها چنان طراحی می شد که انگار مستند است، هنرپیشه ها واقعا بازی می کردند و فیلمنامه از قبل نوشته شده وجود داشت و همه چیز براساس قصه پیش می رفت. با این حال برچسب فیلم مستند به همه کارهایشان زده می شد. البته ایشان فیلم مستند داستانی هم دارد مثل در کوچه پاییز که درباره ژازه طباطبایی (مجسمه ساز) است.

وی با اشاره به توانمندی و دانش خسرو سینایی در معماری و هنر های تجسمی و موسیقی گفت: عجیب است که انگار این همه توانایی در یک نفر برای خیلی ها قابل دیدن و درک نبود و آنچه من الان درباره خسرو سینایی می گویم بخاطر ندادن بودجه و نداشتن موقعیت خوب اکران و حتی بی توجهی ها نیست، چرا که ایشان با کمترین امکانات و بودجه هم کار خود را می کرد مثل همین جزیره رنگین که پول کل پروژه به اندازه یک روز یک فیلم سینمایی معمولی شد، اما حرف من و تأسف من بابت یک عمر قضاوت نادرستی است که روی کار های خسرو سینایی شد و باعث گله مندی بود.

خسرو سینایی 11 مرداد در بیمارستان بر اثر عفونت ریه و کرونا در 80 سالگی درگذشت.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7584

به "گلایه های بازیگر عروس آتش از بی مهری ها به خسرو سینایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه های بازیگر عروس آتش از بی مهری ها به خسرو سینایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید