12 ابرقهرمان عجیب فیلم های سینمایی؛ از اسپایدرمن ژاپنی تا انتقام جویان قلابی!

به گزارش جعبه مهر، ابرقهرمان ها معمولا تصویری ایدئال از بشریت نمایش می دهند و به ما می گویند اگر آن ها را الگو قرار دهیم، چه تغییراتی در زندگی امان به وجود خواهد آمد. این شخصیت های فوق العاده و با قدرت های ماورایی محدود به یک کشور نیستند. درست است که معروف ترین و محبوب ترین و بهترین هایشان در آمریکا و مارول و دی سی می چرخند، ولی در جاهای مختلف دنیا هم ابرقهرمان هایی ظاهر شده اند. هنرمندان و نویسنده های زیادی با دیدن قهرمان های معروف هیجان زده شده اند و سعی کرده اند نسخه ای مخصوص کشور خودشان خلق کنند که گاهی نتیجه اش خنده دار شده.

12 ابرقهرمان عجیب فیلم های سینمایی؛ از اسپایدرمن ژاپنی تا انتقام جویان قلابی!

تعدادی از فیلم های ابرقهرمانی را که خارج جریان اصلی سینما ساخته شده اند می شناسیم، از جمله والرین و شهر هزار سیاره اثر لوک بسون یا انبوه فیلم های مبارزه هیولاها و رُبات ها که ژاپنی ها ساخته اند. ولی صدها فیلم فانتزی و علمی تخیلی از اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی وجود دارند که به شدت عجیب و غیرمتعارف هستند و با دیدنشان حسابی شگفت زده می شوید. ابرقهرمان هایی از سراسر جهان که با لباس های معمولا خنده دارشان با جنایتکاران مبارزه می کنند و می خواهند نسخه بومی شده ای باشند از قهرمان های معروف و شناخته شده.

تفاوت های فرهنگی در طراحی لباس، سلیقه کارگردان های مختلف و بودجه های کم باعث شده هر کدام از فیلم های زیر مؤلفه های خاص خودشان را داشته باشند و در آن ها چیزهایی ببینیم که جای دیگری وجود ندارد.

  • فیلم های ابرقهرمانی سال 2020 از بدترین تا بهترین

در ادامه تعدادی از عجیب ترین و غیرمتعارف ترین فیلم های ابرقهرمانی را با هم می بینیم که در گوشه و کنار جهان ساخته شده اند.

1.گلدن بت یا خفاش طلایی (Golden Bat)

گلدن بت به احتمال زیاد یکی از قدیمی ترین ابرقهرمان های جهان به حساب می آید. اولین حضور این قهرمان در سال 1931 بود، یعنی هفت سال پیش از سوپرمن. شکل و شمایل گلدن بت جوری است که حس می کنید شک برانگیز است؛ صورتش که جمجمه آدم است، خنده های وحشتناک و هراس انگیز دارد و در یک تابوت زندگی می کند. ولی قهرمانی تمام عیار و اهل آتلانتیس است که بعد از 10 هزار سال از خواب بیدار شده تا با نیروهای پلید مدرن مبارزه کند و مقابل ضدقهرمان داستان یعنی دکتر نازوی چندچشم و گروه جنایتکارش بایستد.

گلدن بت در ابتدا از کاراکترهای محبوب نمایش های کامیشیبای بوده، همان نمایش های قدیمی که دوره گردها با تصاویر و نقاشی ها در شهرهای مختلف اجرا می کردند؛ تا کنون در سه فیلم لایو اکشن، یک سریال تلویزیونی و یک سریال انیمیشنی حضور داشته که در کشورهای مختلفی روی آنتن رفته.

امسال 90 امین سالگرد حضور گلدن بت در صنعت سرگرمی است و اگر دلتان می خواهد او را در فیلمی ببینید، بهترین گزینه فیلمی است که سال 1966 ساختند. یک فیلم بلند سیاه و سفید که به شدت تحت تأثیر تب فیلم های جاسوسی آن سال ها ساخته شده.

2. ال سانتو (El Santo)

خیلی از بازیگرانی که در این فهرست نقش ابرقهرمان ها را بازی کرده اند، به نقششان متعهد بوده اند و کلی انرژی برای نقش آفرینی هایشان گذاشته اند، ولی بعید است کسی بعد از سرانجام فیلم برداری هم در نقش خودش مانده باشد و به بازی ادامه دهد. اما رودولفو گوزمان خوِرتا برای چهار دهه عملا همین کار را کرد و نقش ال سانتو را چه جلو دوربین و چه در جهانی واقعی به نمایش گذاشت.

سانتو که کشتی گیری محبوب در مکزیک بود، از اعتبارش در رینگ کشتی استفاده کرد و برای سه دهه ستاره کمیک بوکی با موضوع خودش شد و از سال 1958 تا 1982 در 52 فیلم نقش قهرمان بلامنازع داستان های مختلف را بازی کرد. سانتو در این فیلم ها مقابل هیولاهایی مثل دراکولا، هیولای فرانکنشتاین، گرگینه ها، زامبی ها، موجودات فضایی، ساحره ها و مومیایی ها ایستاد و همه را شکست داد.

سانتو ماسک معروفش را همه جا به صورتش می زد. از فیلم هایی که بازی می کرد گرفته تا زمانی که در مراسم مختلف می آمد؛ حتی گزارش شده که در خلوت و کنار دوستانش هم ماسکش را برنمی داشت و در نقشش می ماند. او فقط یک بار این ماسک را از صورتش برداشت. یک هفته قبل از مرگش در سال 1984، در برنامه ای تلویزیونی شرکت کرد و صورتش را به همه نشان داد.

تعهد سانتو واقعا مثال زدنی بود. فکر کنید دواین جانسون همه جا با همان شخصیت معروفش در کشتی کج ظاهر می شد و در تمام فیلم ها نقش راک را بازی می کرد، حتی در مصاحبه ها هم از نقشش بیرون نمی رفت و خودش را به عنوان راک معرفی می کرد، یا حتی در انظار عمومی یا وقتی می رفت سوپرمارکت خرید کند.

میراث سانتو در رینگ کشتی و کارنامه بلندبالایی که در فیلم هایی سینمایی داشت، اعتباری عجیب به او بخشید و باعث شد یکی از چهره های بزرگ و مهم و محبوب مکزیک در تمام دوران باشد. در انیمیشن کوکو (Coco) محصول پیکسار، از او به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی مکزیک یاد می گردد.

3. کریمینال (Kriminal)

شخصیتی که از کمیک بوک های ایتالیایی و خشونت بار بیرون آمده. کریمینال قهرمانی است که به دنبال انتقام خانواده اش است و می خواهد تاجران شروری که خانواده او را نابود کرده اند، به فجیع ترین شکل ممکن مجازات کند و در این جهت با انبوهی جنایتکار و زن اغواگر روبه رو می گردد. بر خلاف رویکرد معمول قهرمان ها که از کشتن دشمنان خود اجتناب می کنند، کریمینال مثل آب خوردن همه را می کشت و این ویژگی او در طول سال ها ملایم تر شد و فیلمی هم که سال 1966 از روی کمیک هایش ساختند از خشونت کمیک های اولیه فاصله گرفته بود.

اومبرتو لنزی، کارگردان همه کاره که در هر ژانری فیلم ساخته، نسخه سینمایی کریمینال را کارگردانی کرد. در این نسخه تمرکز بیشتر روی صحنه های اکشن بود تا خشونت و خون و خون ریزی. در هر صورت این فیلم به قدری پیروز بود که دنباله ای برایش بسازند و در سال 1967 نشان کریمینال (The Mark of Kriminal) را ساختند که نگاهی داشت به بخش تاریک تر شخصیت او. کریمینال در این فیلم زن های مسن را تا سر حد مرگ می ترساند تا بیمه هایشان را به زور بگیرد. ولی در نهایت دوباره به اصل خودش بازمی گردد و اقدامات قهرمانانه را پیش می گیرد؛ این بار با سعی برای پیدا کردن آثار هنری گمشده.

ایتالیا یک ضدقهرمان دیگر هم داشته که اسمش کیلینگ بوده، کسی که همان طور که از اسمش پیداست، بیشتر وقتش را صرف کشتن آدم ها می کند، چه بیگناه چه جنایتکار. از کمیک های کیلینگ چندین فیلم زیرزمینی تُرکی ساخته شد که شروعش با فیلم کیلینگ در استانبول (Killing in Istanbul) و سال 1967 بود و کیلینگ را در حال مبارزه با هیولاهایی مثل فرانکنشتاین نشان می داد.

4. مبارز (The Warrior)

جاکا سمبونگ قهرمانی برخاسته از داستان های محلی اندونزی بود، ساخته و پرداخته جاییر وارنی که وقایع تاریخی را با داستان های خیالی و فانتزی تلفیق می کرد. مبارز هم با نیروهای آلمان غربی مبارزه می کرد که در قرن نوزدهم اندونزی را اشغال کرده بودند، هم با هیولاها و جادوگران گلاویز می شد.

اولین حضور سینمایی جاکا سمبونگ سال 1981 و با فیلم مبارز بود و ستاره فیلم های اکشن یعنی بر پریما نقش قهرمان آزدی خواه را بازی می کرد. سیس ورو گاتاما که از کارگردان های حرفه ای این ژانر در اندونزی بود، ساخت فیلم را بر عهده گرفت. در این فیلم سمبونگ را می بینیم که هم با ارتش آلمان مبارزه می کند و چشمانش را در این راه از دست می دهد، هم با مردی قوی هیکل مبارزه می کند که از دهانش آتش بیرون می زند؛ همچنین با جادوگری که می تواند اعضای بدنش را از هم جدا کند و به عنوان سلاح به کار ببرد.

مبارز فیلمی پرشور و خشن بود که جاکا سمبونگ را به عنوان یک شخصیت و قهرمان قدرتمند معرفی می کرد. پریما در سه فیلم بعدی هم نقش این قهرمان را بازی کرد و بیش از پیش در اندونزی معروف شد و همه او را به عنوان یک قهرمان اکشن و هنرهای رزمی شناختند.

5. کاپیتان باربل (Captain Barbell)

یکی از ابرقهرمان های به شدت محبوب فیلیپین که داستان هایش مدتی طولانی ادامه داشت. کاپیتان باربل را نویسنده ای به نام کارس راولو و طراح و آرتیستی به نام جیم فرناندز خلق کردند و معمولا از آن به عنوان سوپرمن فیلیپینی یاد می گردد، ولی بیشتر شبیه یکی دیگر از قهرمان های دی سی یعنی شزم است.

اولین حضور این قهرمان سال 1963 بود که در کمیک هایی داستان شکل گیری او را روایت کردند. پسری جوان که جسمی ضعیف دارد و آرزویش این است که قدرتمند گردد تا جلوی بچه هایی که به او زور می گویند بایستد. طی ماجراهایی، این پسر جوان به وزنه ای جادویی بر می خورد که او را به ابرقهرمانی نیرومند تبدیل می کند.

مثل خیلی دیگر از شخصیت های کمیک بوکی، کاپیتان باربل هم در طول سالیان مختلف دچار تغییر و تحولات ظاهری زیادی شد. تا دهه 80 میلادی بالاتنه اش چیزی نمی پوشید و بعد لباسی زرد به تنش کرد که شبیه لباسش در فیلم ها و سریال ها بود. ولی داستانی که روایت می کردند فرقی نداشت و همان ماجرای پیدا کردن وزنه جادویی و کسب قدرت های حیرت انگیز را روایت می کردند. اولین فیلم از 5 اثر سینمایی که بر اساس این قهرمان ساخته شد، سال 1964 بود و بعد از آن سه سریال تلویزیونی هم ساختند که تازه ترینش از سال 2011 شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

6. شیطان بی مرگ (Deathless Devil)

این قهرمان اهل ترکیه با ماجراهای بی شماری رو به رو بود و فیلمی که سال 1973 با موضوع او ساختند، به طرزی افراطی پیچش داستانی و غافلگیری داشت. هنوز لحظاتی از تیتراژ ابتدایی فیلم نگذشته که قهرمان جوان داستان یعنی تکین متوجه می گردد مردی به نام دکتر اهریمن پدر دانشمندش را به قتل رسانده؛ پدرش در واقع پدر ناتنی اش بوده و پدر واقعیش قهرمانی به نام بارکیباس بوده. تکین که می خواهد انتقام هردو پدرش را بگیرد، نقاب معروف بارکیباس را می پوشد و با کمک دوست و همراه الکلیش بیتیک (که شبیه شرلوک هولمز لباس می پوشد) انتقامش را از دکتر اهریمن و ارتش ربات های مرگبارش می گیرد.

مثل نمونه های دیگر فیلم های کپی کار تُرکی، خیلی از ایده های شیطان بی مرگ هم از آثار دیگران دزدیده شده و بخش زیادی از ماجراهای فیلم برداشتی مستقیم از سریال دهه 40 آمریکایی یعنی دکتر اهریمن مرموز (Mysterious Doctor Satan) است. این فیلم ریتم و سرعت عجیب و غریبی دارد و سیر حوادث با شتابی غیرقابل کنترل پیش می رود و منطق و پیوستگی داستان را فدای همین چیزها کرده. تقریبا هر چند دقیقه یک بار غافلگیری بزرگ و پیچش داستانی عجیب و غریبی انتظار مخاطب را می کشد و تصاویر پر شده از انتفجارها و صحنه های اکشن که با آهنگ های آمریکایی (قطعا بدون حق پخش) به نمایش در می آید.

7. اینفرامن (Inframan)

استودیو برادران شاو در هنگ کنگ که تعدادی از مطرح ترین فیلم های رزمی دهه 70 را تولید کرد، سال 1975 سری به ژانر علمی تخیلی زد و فیلم سوپر اینفرامن یا اینفرامن را ساخت. اینفرامن بدون شک یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی آسیایی است که با موجودات دیوانه وار و صحنه های اکشن نفس گیر پر شده. همان طور که راجر ایبرت در نقدش گفته، در همان چهار دقیقه اول فیلم می بینیم که هنگ کنگ نابود شده، زمین لرزه ای بزرگ رخ می دهد، کو ه ها فرو می ریزند و ملکه ای باستانی و شرور انبوهی از هیولاها و موجودات جهش یافته را به جان مردم می اندازد. تنها چیزی که می تواند مانع این ملکه مرگبار گردد انیفرامن است، ابرقهرمانی که با نیروی خورشیدی قدرت گرفته و با کمک اشعه های مرگبار و هنرهای رزمی به جنگ دشمنان می رود.

در ادامه هرج ومرجی تماشایی مقابل چشمان بیننده رخ می دهد و اینفرامن با تار و مار کردن ارتشی از هیولاها شامل موجودات اختاپوسی، حشره های غول پیکر و رُبات ها، انتها دستش به ملکه خبیث می رسد.

8. مستر فریدوم (Mr. Freedom)

ویلیام کلین مستندساز و عکاس تحسین شده آمریکایی فیلم مستر فریدوم را کارگردانی کرد، یک فیلم فرانسوی که نگاهی سوررئال و بی رحم می انداخت به سیاست های آمریکای دهه 60 میلادی، چنان بی رحم که جاناتان رزنبام آن را بدون شک ضدآمریکایی ترین فیلمی که ساخته شده نامیده.

جان ابی بازیگر آمریکایی نقش اصلی را بازی کرده، مأمور پلیسی که هویت دومش مستر فریدوم است، ابرقهرمانی کله شق که به دستور مافوقش به فرانسه آمده تا از رواج کمونیسم جلوگیری کند. وقتی به آنجا می رسد، تحت تأثیر قهرمان های فرانسوی مثل سوپر فرنچ من درگیر دعواهای نژادی و قومیتی می گردد و کار به جایی می کشد که بخشی از جمعیت فرانسه کنترل خودشان را از دست می دهد و مردم شورش های مرگبار راه می اندازند.

شورش ها و اعتراضات در نهایت مستر فریدوم را مجاب می کند تا سلاح بزرگش را رو کند، ابزاری هسته ای که طراحی شده تا کشور را با نابودی نجات دهد. مستر فریدوم محصول زمانه خودش بود، ولی دست گذاشته بود روی جنجالی ترین انگاره های آمریکایی.

9. سه سوپرمن شگفت انگیز (Three Fantastic Supermen)

سینمایی دهه 60 و 70 ایتالیا در کنار هفت تیرکش های بی شمار و جاسوس های حرفه ای، ابرقهرمان های مخصوص خودش را هم داشت. یکی از معروف ترین فیلم های ابرقهرمانی ایتالیا سه سوپرمن شگفت انگیز بود که سال 1969 اکران شد. فیلمی که به خاطر حس و حال بامزه و بدل کاری های هیجان انگیزش از بقیه آثار مشابه جلو افتاد و بیشتر در یادها ماند.

برد هریس بازیگر آمریکایی نقش یک مأمور اف بی آی را بازی می کرد که گروهی از جنایتکاران آکروبات باز را به خدمت می گرفت تا با گولِم، یک ضدقهرمان قدرتمند مبارزه کنند. این گروه آکروبات باز به خاطر ابزار و وسایلشان معروف بودند و چیزهایی داشتند که از تکنولوژی زمانه جلوتر بود. گولم قصد داشت تا بر جهان مسلط گردد و در این راه از یک ابزار مرموز استفاده می کرد که از هرچیزی کپی می ساخت.

رفتار و منش بازیگران نقش قهرمانان که همیشه سرخوش و سرحال بودند و لباس قرمزشان شاید هرکسی را به خنده بیندازد، ولی جیانفرانکو پارولینی کارگردان فیلم به خوبی پیروز شده تعادلی بین این لحن شوخ و صحنه های اکشن حرفه ای برقرار کند و لحظات هیجان انگیز و جذابی بیافریند.

برای این فیلم سه دنباله عجیب و غریب و غیرمنتظره ساختند که در آن با ماشین زمان، قهرمان های داستان را به ژاپن، المپیک سال 84 و غرب وحشی می فرستادند.

10. انتقام جویان قلابی (The Fake Avengers)

در ترکیه تعدادی فیلم ساز کپی کار حضور دارند که هیچ اهمیتی به حق نشر نمی دهند و اصولا خودشان را درگیر چنین چیزهایی نمی کنند. این کارگردان ها تا به حال بی شمار فیلم ساخته اند که عین به عین از روی آثار خارجی کپی شده اند و هیچ اجازه ای هم از جایی نگرفته اند. معروف ترینشان بدون شک جنگ ستارگان تُرکی است که حتی از نماهای فیلم جرج لوکاس در آن استفاده شده. همچنین یک نسخه تُرکی از سفر ستاره ای داریم و یک جن گیر تُرکی و حتی یک ئی تی تُرکی.

در بین این تولیدات مضحک و نامأنوس، فیلمی وجود دارد تحت عنوان سه انسان نیرومند (Three Mighty Men) یا آن طور که خیلی ها می گویند، کاپیتان آمریکای تُرکی و ال سانتو علیه مرد عنکبوتی. در این داستان مرد عنکبوتی رهبر سازمانی جنایتکار است که انواع و اقسام جرایم را از سرقت گرفته تا قتل مرتکب می شوند. یک نسخه خنده دار از کاپیتان آمریکا، قهرمانی است که مثلا باید مقابل او بایستد. البته این کاپیتان آمریکا نه سپر معروف او را دارد و نه مهارتی در مبارزه. برای همین نسخه کپی یک قهرمان دیگر یعنی ال سانتو را در کنار او آورده اند تا با هم مرد عنکبوتی را شکست دهند.

11. هانومان (Hanuman)

هانومان یکی از خدایان آیین هندو است که در آثار هنری مختلف و فستیوال های جنوب و جنوب شرقی آسیا نقش مهمی ایفا می کند. او همچنین در آثار نمایشی مختلفی حضور داشته، از فیلم های لایو اکشن تا سریال ها و فیلم های انیمیشنی که بیشترشان روی دلاوری های او تمرکز کرده اند.

ولی سال 1974 فیلمی محصول مشترک تایلند و ژاپن ساخته شد که تصویری سراسر دیوانه وار و غریب از این خدا نشان می داد. در این داستان پسر جوانی به دست سارقین آثار باستانی کشته می گردد و وقتی او را به زندگی بازمی گردانند، در قامت هانومان در آمده که شکل و ظاهرش به تصویرگری های سنتی تایلند از این خدا شباهت زیادی دارد. او در نهایت انتقامش را از سارقین می گیرد و با 6 برادر معروف به برادران اولترا همراه می گردد تا با ارتشی از هیولاها مبارزه کنند.

مبارزه ای خونین و خشن در می گیرد. هیولاها که مشخصا تعدادشان کمتر است، مقابل برادران اولترا شانسی ندارند و هانومان هم که با سرعتی زیاد به این سو و آن سو می پرد و قدرتی مهارناپذیر دارد، سر هیولاها را از تن جدا می کند.

12. مرد عنکبوتی ژاپنی (Japanese Spiderman)

مرد عنکبوتی ژاپنی یا اسپایدامن (Supaidaman) حاصل قراردادی حقوقی بین مارول و کمپانی توئی بود و تقریبا هیچ شباهتی به پیتر پارکری که ما می شناسیم نداشت، البته به جز بالا رفتن از دیوار راست و پرتاب تار.

قهرمان این داستان تاکویا یاماشیرو بود که با یک سفینه فضایی از سیاره ای به نام سیاره عنکبوت برخورد می کرد و بعد از مواجهه با سرنشینان در حال مرگ این سفینه، قدرت هایش را به دست می آورد. او همچنین ماشینی پرنده و رُباتی غول پیکر و شمشیرزن به دست می آورد تا در مقابل پروفسور هیولا و ارتش مخلوقات مرگبارش بایستد.

منبع: Looper

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9383

به "12 ابرقهرمان عجیب فیلم های سینمایی؛ از اسپایدرمن ژاپنی تا انتقام جویان قلابی!" امتیاز دهید

1 کاربر به "12 ابرقهرمان عجیب فیلم های سینمایی؛ از اسپایدرمن ژاپنی تا انتقام جویان قلابی!" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 ابرقهرمان عجیب فیلم های سینمایی؛ از اسپایدرمن ژاپنی تا انتقام جویان قلابی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید