در بازار مصالح ساختمانی چه خبر است؟

به گزارش جعبه مهر، این روز ها نایاب شدن سیمان، در بازار تبدیل به یک مسئله حاد شده و قیمت هرپاکت سیمان حتی به 130 هزار تومان افزایش پیدا نموده است، این در حالیست که رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران پای دلالان و سلاطین سیمان را به میان کشید و دلیل گرانی سیمان را دلالان معرفی کرد.

در بازار مصالح ساختمانی چه خبر است؟

به گزارش خبرنگاران، رضا جمارانی رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان بیان نمود: زمستان سال گذشته هر پاکت سیمان را 16 هزار تومن درب کارخانه می فروختیم و مصرف نماینده با دلالی ها پاکتی 60 هزار تومان خریداری می کرد. این گردش اقتصادی برای زمستان است که بالغ بر شش هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی توضیح داد: 70 درصد سیمان خریداری شده در این مدت، حداقل به وسیله 15 نفر رخ داده است. ما تنها موظف به فروش عمده بودیم و نمی توانستیم خرده بفروشیم. واحد های نظارتی به بازار دلالی سیمان ورود نمایند و این 15 نفر را کشف نمایند. هرجا از نظام عرضه و تقاضا خارج شدیم غیر از رانت و فساد چیزی ندیدیم. سلطان سیمان یا سلاطین سیمان هم بزودی کشف می شوند.

رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1400، عملا قیمت مصوب هر پاکت سیمان 22 هزار تومان شد و در نهایت پیروز شدیم با این قیمت در تاریخ 9 خردادماه، موافقت مسیولان مرتبط را دریافت و سیمان را در بورس کالا عرضه کنیم.

جمارانی بیان نمود: پس از اولین عرضه سیمان در بورس کالا که با هدف رهایی از قیمت گذاری دستوری و رانت صورت گرفت، با یک رقابت اندک در بورس کالا، سیمان با قیمت 32 تا 34 هزار تومان به فروش رسید. این فرایند تا 14 تیرماه یعنی قبل از شروع قطعی های برق، ادامه داشت.

تاثیر افزایش قیمت سیمان بر روی بازار مسکن

این در حالیست که مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه سیمان در بازار نایاب شده و قیمت آن از 15 هزار تومان در هر پاکت به بیش از 100 هزار تومان افزایش یافته، به خبرنگاران گفت: بر این اساس از یک طرف قیمت سیمان با افزایش بسیار سرسام آوری روبرو شده و از طرف دیگر با سهمیه بندی این محصول عملا سیمان نایاب شده است، با توجه به این شرایط صنعت ساخت و ساز در کشور به کما فرو رفته و ساخت و ساز مسکن در کشور متوقف شده است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه چنین افزایش های سرسام آوری در بازار مصالح ساختمانی و بعلاوه بازار فولاد، دو علامت مهم به بازار مسکن می فرستد، بیان نمود: با توجه به رشد سرسام آور بهای فولاد و سیمان دو سیگنال به بازار مسکن ارسال می شود، اول اینکه هزینه تمام شده فراوری مسکن افزایش خواهد یافت و تبعا این موضوع در قیمت نهایی که خریدار ملک باید بپردازد تاثیرگذار بوده و باعث افزایش قیمت مسکن در آینده نزدیک خواهد شد.

وی افزود: دوم هم اینکه در وهله دوم با تعطیل شدن پروژه های ساخت وساز مقدار فراوری مسکن پایین خواهد آمد، بنابراین مقدار عرضه مسکن در بازار هم با افت همراه می شود، در نهایت هم چنین موضوعی باعث افزایش قیمت ها در بازار مسکن خواهد شد، زمانی که دولت تصمیم به قطع برقی کارخانه های سیمان و فولاد می گیرد، این موضوع تبعات بسیاری دارد که تنها یکی از آن ها، تعطیلی پروژه های ساخت مسکن است که در نهایت این موضوع در میان مدت قیمت مسکن را بالا خواهد برد.

قطع برق علت اصلی افزایش قیمت سیمان

علی محمد بُد مدیرعامل اسبق هلدینگ سیمان غدیر و کارشناس بازار سیمان در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به آشفتگی فراوری سیمان به علت نبود برق، گفت: درصورتی که برق موردنیاز کارخانجات در روز های آینده تأمین شده و ورود همه فراورینمایندگان سیمان به بورس رقم بخورد، قیمت سیمان بین 20 تا 30 هزار تومان قابل تعدیل خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه سیمان کالایی نیست که بتوان آن را انبار کرد، افزود: با توجه به نبود سیمان مازاد در کارخانجات، وقتی قطع جریان برق اتفاق می افتد و عرضه کاهش می یابد، قطعاً، تنش قیمتی در بازار ایجاد خواهد شد، از سویی بازار از گذشته هم اشکالاتی داشت که در کنار قطع برق، زمینه بروز بحران در بازار سیمان را فراهم آورده است.

بُد اظهارداشت: یکی از مسائل رشد قابل ملاحظه هزینه های حمل ونقل است. در خصوص سیمان ما با پراکندگی فراوری روبرو هستیم. پراکندگی فراوری سیمان به گونه ای است که در منطقه ها پرمصرف مانند آذربایجان و تهران، کارخانجات کمتری وجود دارد، این مسئله هزینه های حمل را در قیمت سیمان به شکل مضاعفی بالا می برد، بنابراین، قیمت گذاری تک نرخی سیمان، از سوی فراورینمایندگان قابل پذیرش نبوده و نیست.

این کارشناس بازار سیمان بیان نمود: ظرفیت فراوری سیمان در کشور 90 میلیون تن است و حدود 12 میلیون تن صادرات داشته ایم، اگر قیمت گذاری دستوری از میان برداشته شود، صادرات انجام نمی شود و این مقدار فراوری هم به بازار داخل بازمی شود.

وی افزود: به نظر می رسد اگر با فراورینمایندگان هماهنگی صورت گیرد تا عرضه در بورس افزایش یابد و تأمین برق واحد ها هم انجام شود، می توان این قول را داد که تا 20 یا 30 روز آینده، مشکل بازار سیمان رفع شود.

بُد با اشاره به اینکه قیمت سیمان در منطقه ها مختلف کشور بسیار فرق دارد یادآورشد: اکنون، شنیده می شود، قیمت سیمان تا 80 هزار تومان در هر پاکت افزایش یافته است. البته شایعات در بازار بسیار زیاد است و دلالان هم از این شرایط گل آلوده، به نفع خود سوءاستفاده می نمایند.

وی خاطر نشان کرد: قیمت ها به راحتی قابل تعدیل است. در منطقه های که کرایه حمل بالایی به قیمت سیمان اضافه می شود، قیمت ها را تا 30 هزار تومان می توان کاهش داد و در منطقه های که کرایه حمل پایین است، قیمت هر کیسه سیمان تا 21 هزار تومان قابل تعدیل است، البته تحقق این رخداد، مشروط بر آن است که دولت، هرچه سریع تر برق موردنیاز کارخانجات فراوریی را همچون گذشته کاملاً، تأمین کند.

این کارشناس بازار سیمان با تاکید بر اینکه برخلاف ادعای گروهی که منافع شان با عرضه شفاف و رقابتی سیمان در بورس و کشف قیمت های واقعی به خطر می افتد، اذعان داشت: عرضه بورسی، می تواند خیلی زود، بازار سیمان را متعادل و دست دلالان را کوتاه کند، این در حالیست که رشد قیمت ها به هیچ وجه به عرضه سیمان در بورس کالا ارتباطی ندارد، بلکه افزایش کرایه حمل و قطعی برق، دو علت اصلی گرانی کنونی سیمان در بازار هستند.

این مدیر اسبق سیمانی گفت: با توجه به شکل گیری بازار سیاه برای سیمان، عرضه این محصول در بورس کالا باعث می شود، دست دلالان و سودجویان از بازار کوتاه شود و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و در یک فضای شفاف مشخص شود.

منبع: فرارو
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10737

به "در بازار مصالح ساختمانی چه خبر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بازار مصالح ساختمانی چه خبر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید