آغاز مرحله دوم عملیات بازسازی خانه تاریخی فاطمی نائین

به گزارش جعبه مهر، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، آغاز مرحله دوم عملیات بازسازی خانه تاریخی فاطمی نائین صورت گرفت.

آغاز مرحله دوم عملیات بازسازی خانه تاریخی فاطمی نائین

محمود مدنیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نائین گفت: بنای تاریخی خانه فاطمی در محله نوآباد و در مجاورت بازار تاریخی شهر نائین واقع شده است. این بنا به عنوان یکی از مهمترین مساکن سنتی شهرستان نائین محسوب شده و در حال حاضر در مالکیت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان است.

وی ادامه داد: با توجه به انجام بازسازیهای اضطراری و استحکام بخشی به وسیله بازسازیگران این اداره در این خانه تاریخی طی سالهای گذشته، مرحله دوم عملیات بازسازی شامل نماهای حیاط بزرگ این بنا در دستور کار نهاده شد.

مدنیان اضافه نمود: این بنای تاریخی با مساحت 2600 مترمربع متعلق به خاندان فاطمی ها در نائین بوده و ساخت آن مربوط به دوره قاجار و کمی قبل از آن است و از بخش های مختلفی که هر کدام کاربرد مخصوصی داشته ساخته شده است که میتوان به بخشهای اندرونی، بیرونی، محل نگهداری احشام و اسطبل اشاره نمود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نائین توضیح داد: از مهمترین ویژگی هنری و تزئینی خانه فاطمی نائین نیز میتوان به گچ بری های بسیار زیبای نقوش گیاهی و گل و بوته های موجود در اتاق ارسی و تزئینات مختلف معماری دیگر از جمله رسمی بندی ها، کاربندی ها و مقرنس کاری که در بخش های مختلف این خانه واقع شده است، اشاره داشت.

وی تأکید کرد: به لحاظ وسعت این بنا و آسیب های وارد شده به آن در بخشهای مختلف طی سالیان گذشته بازسازیهایی در چندین مرحله در این بنا انجام شده که بیشتر آنها بازسازیهای سازه ای و استحکام بخشی بوده است. لذا هم اکنون نیز بازسازی کف ایوان های اندرونی و نیز نماسازی کلی حیاط اندرونی شروع شد.

منبع: همگردی
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11339

به "آغاز مرحله دوم عملیات بازسازی خانه تاریخی فاطمی نائین" امتیاز دهید

1 کاربر به "آغاز مرحله دوم عملیات بازسازی خانه تاریخی فاطمی نائین" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز مرحله دوم عملیات بازسازی خانه تاریخی فاطمی نائین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید