شیوه دریافت مالیات سبز اصلاح گردد

به گزارش جعبه مهر، رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران درباره وضع مالیات سبز بر خرید خودرو می گوید: این خودروسازها هستند که باید آلایندگی خودروها را کاهش دهند، چرا مصرف نماینده ها پول آن را پرداخت نمایند؟ چون مسلما این اندازه را روی فاکتور می کشند و از مصرف نماینده دریافت می نمایند.

شیوه دریافت مالیات سبز اصلاح گردد

سید علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران در خصوص وضع مالیات سبز بر خرید خودرو که با آلاینده تر شدن خودرو ها مقدار آن بیشتر می گردد اظهار کرد: مالیات باید وسیله ای برای رسیدن به یک هدف که در اینجا هوای پاک است باشد. امروز همه از محصولات خودروسازی ها ناراضی هستند و آلودگی زیادی هم ایجاد می نمایند. برای مثال وانت نیسان هایی که فراوری می گردد آلایندگی بسیار بالایی دارند اما متاسفانه در این طرح، مصرف نماینده است که مجبور به پرداخت مالیات می گردد.

وی اضافه نمود: سوال این است که حتی اگر مصرف نمایندگان هم این مالیات را بپردازند، قرار است عایدی حاصل از آن در کجا هزینه گردد؟ کجا قرار است سرمایه گذاری صورت بگیرد که آلودگی خودروهای ما به کمترین حد برسد؟ در بقیه کشورها خودروهای هیبریدی فراوری می نمایند که گاهی آلایندگی آنها صفر است. به نظر می رسد اینگونه برنامه ریزی ها وجود ندارد، هدف صرفا کسب عایدی بوده و در واقع هدف اصلی گم شده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران گفت: این خودروسازها هستند که باید آلایندگی خودروها را کاهش دهند، چرا باید مصرف نماینده ها پول آن را پرداخت نمایند؟ مسلما این مقدار را روی فاکتور می کشند و از مصرف نماینده اخذ می نمایند.

وی توضیح داد: مصرف سوخت هر کامیون در جهان حدود 17 تا 20 لیتر در 100 کیلومتر است. اما فراوریات تازه شرکت های داخلی در برترین حالت مصرف 30 لیتری برای 100 کیلومتر دارند .

حسینی ادامه داد: علاوه بر این سوخت مورد استفاده در کشور مانند بنزین و گازوئیل مصرفی نیز آلاینده تر از استاندارد هستند. یعنی اگر همان خودروها و کامیون های استاندارد جهان را به ایران بیاوریم با این سوخت ها آلایندگی خواهند داشت. بنابراین شرکت های ایرانی چه در خصوص سوخت و چه در خصوص محصول فراوریی استاندارد نیستند اما مصرف نماینده در این بین چه نقشی در فراوری داشته که باید مالیات بپردازد؟

وی بعلاوه اضافه نمود: اگر این عایدی صرف بهینه سازی آلایندگی گردد تا حدی قابل توجیه است. در دیگر کشورها هم بعد از گذشت چند سال از مصرف یک خودرو مالیاتی روی آن می بندند تا فرد به نوسازی و تعویض خودروی خود تشویق گردد. اما این کار در کشور صورت نمی گیرد و حتی خودروها و سوخت ما نیز فاصله زیادی با استانداردها دارد. بنابراین به نظر می رسد که هدف تنها عایدیزایی است.

عضو اتاق ایران اعلام کرد: امیدواریم که در خصوص مالیات مربوط به آلاینده ها منطقی تر رفتار گردد. با اجرای قانون هوای پاک می توانیم قدم های مثبتی در این جهت برداریم. اگر بتوانیم خودروهایی فراوری کنیم که مصرف سوخت و آلاینده کمتری داشته باشند، می توانیم سوخت ذخیره شده را صادر کنیم. کشورهای همسایه طالب آن هستند و با کمی تخفیف در مرزها آمادگی خرید دارند.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: هرچه مصرف را کاهش دهیم شرکت پخش فرآورده های نفتی می تواند صادرات بیشتری داشته باشد. علاوه بر این در صورت بهینه سازی فراوری در مصرف سوخت، تاثیر افزایش قیمت سوخت هم تاثیر کمتری خواهد داشت. اگر مصرف خودروها را از 8 به 2 لیتر برسانیم در افزایش قیمت سوخت مسئله ای ایجاد نمی کند و فشاری هم به مصرف نماینده وارد نمی گردد. دست کم در خصوص خودروهای عمومی مانند تاکسی ها و تاکسی های اینترنتی می توان این کار را انجام داد .

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11095

به "شیوه دریافت مالیات سبز اصلاح گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه دریافت مالیات سبز اصلاح گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید