کاهش بیش از یک میلیون نفری کشتی گیران کشور، احیای کشتی فرنگی

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، علیرضا دبیر بعد از ظهر پنجشنبه در در ادامه سفر خود به شیراز در ملاقات با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس از کاهش یک میلیونی آمار کشتی گیران در کشور اطلاع داد و گفت: هم اکنون کشتی کشور با چالش بزرگی به نام افت کمیت کشتی گیران روبرو است به طوری که نسبت جمعیت کشتی گیران به دو دهه گذشته ده ها برابر کمتر شده است.

کاهش بیش از یک میلیون نفری کشتی گیران کشور، احیای کشتی فرنگی

وی کاهش آمار کشتی گیران کشور در سال های گذشته از 1.5 میلیون نفر به 40 هزار نفر را زنگ خطر جدی و به معنای اتمام حیات کشتی در کشور برشمرد و در عین حال تاکید نمود: این موضوع برای یک رشته ورزشی سنتی در کشور همچون کشتی فرنگی یک معضل جدی است.

دبیر، استان فارس را یک پتانسیل ویژه در کشتی فرنگی کشور دانست و یادآور شد: استان فارس، قهرمانان بزرگی همچون امید نوروزی در کشتی فرنگی ایران و دنیا دارد و هم اکنون نیز چندین کشتی گیر از فارس در اردوی تیم ملی کشتی فرنگی حضور دارند.

بنا به گفته رئیس فدراسیون کشتی، اگر حمایت ها و توجه مسئولین به این ورزش ملی در استان فارس بیشتر گردد، قطعاً پیشرفت خوبی نه تنها در کشتی فارس بلکه در کشتی کشور به وجود خواهد آمد.

دبیر توضیح داد: کشتی فرنگی کشور، یکی از رشته های اصیل ایرانی است که ما در ادبیات حماسی خود نیز شاهد ابعادی از این رشته پهلوانی هستیم به طوری که بسیاری از حماسی سرایان کشور نیز آثار نظم زیادی را در این حوزه داشتند که باید به سبب برخورداری از چنین سابقه پرمحتوا، در راستای تداوم حیات این رشته ورزشی کوشش کرد.

رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به اینکه احیای کشتی فرنگی در کشور نیازمند همکاری و هم افزایی تمامی دستگاه های ورزشی، اجرایی و فرهنگی است، اضافه نمود: استان فارس یکی از خاستگاه های کشتی فرنگی است که در طول 25 سال گذشته قهرمانان و پهلوانان بسیاری را در خود پرورش داده و دنیای نموده است.

به گفته رئیس فدراسیون کشتی، نبود مدیریت کافی، دوری از عمل گرایی، عدم صرف زمان کافی برای احیای رشته کشتی فرنگی، پرهیز از نگاه انسانی و آینده محور به این رشته ورزشی می تواند از اصلی ترین چالش ها و مسائل پیش روی کشتی باشد.

دبیر در مورد ارائه راه حل برای احیای کشتی در استان فارس اذعان داشت: لازمه ترویج دوباره این رشته ورزشی در بین نونهالان و نوجوانان بومی، همکاری، همدلی، مشارکت و دید وسیع آینده محور است.

وی اظهار امیدواری کرد: با احداث خانه های کشتی در مناطق فقیرنشین شیراز، شاهد رشد این رشته ورزشی باشیم.

رئیس فدراسیون کشتی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به برنامه هشت ساله فدراسیون و ابلاغ آن به استان های کشور، گفت: ما به یاری تیم دانشگاهی در فدراسیون در حدود یک سال نسبت به گردآوری بعضی محتواهای لازم و تدوین سند راهبردی کشتی اقدام و آن را به استان ها ابلاغ کردیم که هر استان باید برنامه دراز مدت خود را با هدف موفقیت در رشته کشتی داشته باشد که امید داریم این برنامه ها مدون و کارآمد باشد.

در انتها این ملاقات، رئیس فدراسیون کشتی، از اعلام آمادگی این فدراسیون در مورد تقویت کشتی استان فارس اعم از اختصاص تشک، اعزام مربیان باتجربه و اعطای میزبانی آینده مسابقات دنیای کشتی به استان فارس در صورت حمایت اقتصادی اطلاع داد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9088

به "کاهش بیش از یک میلیون نفری کشتی گیران کشور، احیای کشتی فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش بیش از یک میلیون نفری کشتی گیران کشور، احیای کشتی فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید